12. desember 2005

Treneren må skjerpe seg!

Ny helg med mye hundetrening.

Vi har vært innom luktdiskriminering, rygging, melding, ag-hinder (vippa), fri ved fot og bli sittende for å nevne noe...

Noe av treninga har vært veldig bra, mens en god del også har vært helt bak mål :(

Av og til går man på blemmer som får en til å skamme seg... Jeg er veldig glad for at ingen sto og så på når jeg trente luktdiskriminering fredag og når jeg trente vippa på søndag.

"Think, plan, do" er ikke alltid lett å leve opp til. Fravær av think og plan i forkant av ei økt kan føles veldig skjebnesvangert av og til. Får bare trøste seg med at man heldigvis ikke er like dårlig trener på hver økt. Da hadde resultatene blitt veldig dårlige...

Det eneste positive med denne helga var at jeg og Morten kjeda sammen hele meldinga til Tam. Vi trente på et åpent jorde. Økta ble avslutta med to komplette meldinger (uten søk) som var så nærme perfekt man kan forvente å komme når man ikke har trent melding på over to måneder (han har en tendens til å sette seg litt langt bak på innkomst når farten er stor).

Det skal sies at Morten ble pålagt å gjøre leddet ute hos figurant veldig enkelt. Dvs på samme måte som vi gjør det med siste leddet i apporteringa: Morten holdt Tam akkurat som vi gjør ved apportering, ga han bittet og slapp han. Tam kom i bra gallopp inn på plass, avleverte på "takk", satt stille og venta mens jeg hadde på line og viste med full gallopp når han fikk "vis"-kommandoen. Med litt mer tørrtrening som dette gjennom vinteren bør meldinga være klar til bruk når det begynner og våres.

Ingen kommentarer:

Blogglisten