5. desember 2005

Skikkelig treningshelg!

Endelig ei helg med mye hundetrening igjen :)

Det ble dessverre ikke noe av den planlagte miljøtreninga etter jobb fredag, men vi fikk trent litt fri ved foten på parkeringsplassen på Pirsenteret før vi dro hjem. Dette gikk veldig bra, og han brydde seg ikke det spor om bilene som startet opp og kjørte av sted. Jeg må forøvrig trene mer på sakte marsj, for nå har han veldig lett for å sette seg når jeg senker farten.

Lørdag ble det trening på ASKO igjen. Og det har vi godt av - særlig treneren! Etter noen måneder der vi stort sett har trent på egenhånd, merker jeg det faktisk veldig godt at jeg blir påvirka av å trene i nærheten av andre :| Les: trenerens forsterkningsbetingelser er lett påvirkbare...

Vi trente ut til kjegla, fri ved fot og sitt.

Planen var å holde fokus på å bli stående ved kjegla, men det ble litt for høye kriterier så det meste forløp seg som vanlig: Klikk for å galoppere ut til kjegla, belønning med ball i snor ute ved kjegla.

Under kjegletreninga kom det også hunder løpende bort til oss tre (!) ganger. Første gangen taklet Tam dette bra - han hilste pent, men snudde seg kjapt til meg og var klar for mer trening så snart hunden forsvant - klikk og belønning med ball! Andre gangen det kom en hund bort skjedde det samme, men han snudde seg nå mot meg for mere trening mens han hadde besøk - klikk og enda mere belønning med ball! Tredje gangen det kom en hund bort, gikk det ikke fullt så bra (Tam hadde tross alt leka si i munnen!). Da møtte han riesen-hannen (på samme alder) og sa klart i fra at han ikke var interessert i å dele leka med noen som helst.

Fri ved fote-treninga går bedre og bedre sammen med andre. Tam går nå tilnærmet like bra på ASKO sammen med andre hunder som han gjør hjemme på kjøkkengulvet. Framover skal jeg prioritere rygging, sakte marsj og vendinger på stedet.

Til slutt i økta trente vi sitt i front (med kommando), bli sittende og sitt under baklengs marsj.

Sitten i front sitter veldig løst for tida. Så sant jeg ikke har samla bein setter han seg som regel på direkten (ved samla bein kommer han i utgangsstilling).

Bli sittende (og liggende) er et forsømt kapittel som vi må prioritere framover. Vi er her helt på nybegynnerstadiet. Jeg må klikke veldig ofte og kan ikke gå mer enn tre meter fra han. Både bli sittende og liggende må være på repertoaret før vi kan begynne å trene øvelser mot LP1, så det er ikke noe å vente med lenger...

Søndag ble hadde vi ei runderingsøkt på Øyåsbakken. Treninga foregikk på et stort jorde med synlige figuranter på ca 40 m avstand. Hovedfokus var kontroll på midtlinja, og dette gikk egentlig veldig bra med tanke på at det er to måneder siden sist vi runderte.

Vi kjørte fire slag på hver side (funn på hvert slag). På to av innkomstene kalte jeg han inn og belønte på midtlinja. Dette gikk veldig fint, og jeg hadde god kontroll med utgangsstilling før ny utsending.

I kveld skal vi til byen med Enya og Tam for å få oss litt miljøtrening. Jeg håper vi finner oss en plass der jeg kan utfordre Tam med store forstyrrelser (fokus skal være "selvstendig oppførsel i skumle omgivelser").

Ingen kommentarer:

Blogglisten