15. desember 2005

Meldinga er i boks!

Meldinga ser nå ut til å være i boks! Dvs. i alle fall med løsbitt :)

Har ikke trent noe særlig på meldinga de siste par mnd, men har hatt to økter den siste uka. Apportering har vi seff trent hele tida, og det er nok det som har gitt resultater.

På innetreninga i går kjørte vi flere reps der Tam starta på kjøkkenet fra utgangsstilling, fant Marthe ett eller annet sted i huset, tok bittet som hun holdt i hånda, kom tilbake til meg i en fart, avleverte på "takk" og suste ut igjen til Marthe for å få belønning si, når jeg sa "versågod". Veldig artig :)

Innemeldinga i går ble kjørt uten leddet med påkobling av påvisningsline, så det må kjedes skikkelig noen ganger ute på neste økt. Ett av problemene ute har jo også vært manglende stimulus kontroll på et par av leddene (les: tjuvstarting rett etter at jeg har sagt "takk").

I tillegg til melding, trente vi bli sittende og luktdiskriminering. Bli-treninga mestret jeg slettes ikke :( Det ble rett og slett for høye kriterier å sitt stille rett etter meldingstreninga. Når jeg i tillegg begynte der jeg slutta på forrige økt, ble det bare tull. Dårlig planlagt trening er svært ofte synonymt med dårlig utført trening (i alle fall for meg).

Luktdiskrimineringa ble heldigvis et steg i riktig retning! I motsetning til forrige økt, var denne godt planlagt. Lav-kriterie-trening med post it-lapper var fornuftig.

Starta med en lapp der jeg prøvde å shape fram frys på target (lapp). Dette gikk veldig fint og han holder snuta i ro over lappen et par sekunder uten å berøre lappen. Vi introduserte etterhvert en lapp til, uten lukt.

Når vi trente med to lapper la vi i starten den lappen med lukt slik at sannsynligheten for feil var liten. Etterhvert flytta vi rundt på begge lappene og gjorde det slik at han var innom "feil" lapp uten å få klikk. Hunden må nødvendigvis innom feil lapp for å lære hva dette går ut på. Det er viktig her å ikke se på "å lukte på feil lapp" som en feil. Det er "å lukte lenge på feil lapp" somm er feil :)

Ingen kommentarer:

Blogglisten