21. desember 2005

En dag med mye trening...

I går ble det to økter. Ei økt ute og ei økt inne.

Vi hadde ei uteøkt på p-plassen på Pirsenteret etter jobb (begynner å bli fast takst dette...). Vi starta med metallapporten.

Hold fast i utgangsstilling var direkte dårlig i starten. Noen tidlige veltimede klikk gjorde at han fort skjønte at det ikke nyttet å slurve. Fast, hardt bitt er det eneste som lønner seg. Jeg avanserte fort til å legge metallapporten ned på bakken etter avlevering mens jeg belønte med ball i snor.

På neste repetisjon måtte Tam da plukke opp apporten før han kom i utgangsstilling for avlevering. Dette gikk stort sett greitt. Det ble litt lang latenstid på noen av repetisjonene, men det kom mest av at han innimellom brukte litt tid på å finne igjen apporten etter at vi hadde avslutta leken.

Etter apporteringa gikk vi over til å trene ut til kjegla. Han begynner å bli flink til dette nå og blir ved kjegla fra jeg sier "bra" til jeg har kommet fram dit med belønninga. Jeg krever ikke at han skal stå i ro ved kjegla, foreløbig. Bare at han blir "i nærheten".

Jeg har tenkt å bli strengere på dette først etter at vi har hatt en "ny runde" med stå-trening. Selv om jeg ikke kommer til å bruke "stå" ute ved kjegla i starten så vil jeg baklengskjede dette til en viss grad.

Dette gjør jeg fordi:

1. Jeg vil at Tam skal bli stående ved kjegla etter klikket/"bra" til jeg kommer fram med belønninga.

2. Hvis han kommer mot meg når jeg er på tur for å belønne kommer jeg til å stoppe. Da vil jeg i starten at han enten skal stoppe/stå eller løpe tilbake til kjegla og stå.

Punkt to er mye lettere å få til hvis stå'en sitter løst. Denne sitter selvsagt mye løsere hvis jeg har repetert den noen ganger før jeg lar han galoppere ut til kjegla.

Baklengskjeding med stå-kommando gjør jeg først etter at han har lært å springe ut til kjegla og bli stående der etter klikket/"bra".

Etter kjegle-treninga ble det litt sitt når han kom løpende mot meg (jeg beveget meg bakover på noen av reps og sto på noen av reps). På disse repetisjonene belønte jeg med ball. Ballen lå av og til i lomma til etter klikket. Av og til tok jeg opp ballen etter at han hadde satt seg for så å klikke. I begge tilfeller kastet jeg ballen over hodet på han. Her stilte jeg krav om at han måtte sitte stille helt til ballen ble kastet. Forvirrende bruk av betingede forsterkere (klikk og håndbevegelse)? Ja litt, men nyttig trening for Tam.

Til slutt ble det en runde med fri ved fot. Vi trente alle gangarter og vinkler, men hadde hovedfokus på springmarsj. Han har en tendens til å bevege seg litt bort fra meg under springmarsj, så jeg må konse på å klikke tidlig og bygge på ett perfekt skritt om gangen her. Det virker egentlig ikke som han blir "heit". Det er nok bare treneren som har forsterket feil adferd....Er det ikke alltid det?

Inneøkta besto av meldingstrening og luktdiskriminering.

Melinga sitter fremdeles bra inne. I går gjorde vi det litt vanskeligere ved at Marthe lot bittet ligge på gulvet samtidig med at hun selv lå og satt i forskjellige stillinger. Dette gikk stor sett bra. Det største problemet lå nok i å finne bittet, men han begynner i følge Marthe å se/lete etter bittet med en gang han kommer ut til henne.

Jeg var også litt modigere når han kom inn med bittet i går. Jeg var i bevegelse når han kom inn og gikk av og til et par steg fri ved fot før han fikk sette seg og avlevere.

Luktdiskrimineringa trente vi med gule post-it-lapper igjen. Startet nok en gang med å trene bare på markeringa. Bruker da bare en lapp, som det lukter Far av. Markeringa er bra nå. Etterhvert la vi til en lapp til (som det ikke luktet far av). Han skiller nå fint mellom riktig og feil lapp.

Dagen ble avsluttet med en skitur. Dette gikk faktisk mye bedre enn forventet. Null jakting på ski og staver. Og null gjeting av skiløpere.

Ingen kommentarer:

Blogglisten