20. mars 2008

Tams ut-på-tur-mappe

Siden mitt liv som ivrig tindebestiger i påska er lagt på is inntil videre, så tenkte jeg at dere måtte få en liten rapport fra dagens bæremeistur med Ola, Storm, Tam og Enya! Turreferatet er kanskje litt innpakka, men det kommer uansett her:

Dere som kjenner til Mortens kategorisering av frivillige grunnferdigheter er sikkert kjent med det han kaller Windows-prinsippet.

For dere andre så betyr dette at vi sorterer hundens (frivillige) adferder i det vi kaller mapper. Derav det litt kryptiske navnet "windows" (i Windows og andre operativsystemer, sorterer man som kjent filer i mapper).

Når vi prater om framfor-mappa så mener vi de adferdene hunden kan tilby frivillig når den står foran fører. For Tam er dette feks. ligg, stå, sitt, utgangsstilling og hals.

Når vi prater om utgangsstillingsmappa er dette de adferdene hunden kan tilby frivillig når vi har den i utgangsstilling. For Tam er dette feks. dekk, hals og galopp rett framover.

Og så til det som egentlig skulle være poenget med denne post'inga: Tams ut-på-tur-mappe.

Det som inngår i ut-på-tur-mappa er de adferdene hunden tilbyr bevisst for å få belønning når vi er ute på tur. For Tam sin del har dette inntil nylig vært begrensa til å søke kontakt med meg/galopp mot meg og å gå fri ved foten.

På de siste turene har jeg forøvrig shapa fram en ny grunnferdighet i ut-på-tur-mappa: Sakte trav framfor fører.

Framgangsmåten har vært noe slik som dette:

Når vi er ute på tur så søker Tam sjelden kontakt med meg i starten av turen. Utover i turen så skjer det derimot oftere og oftere. Hvis han ikke får belønning for kontakt/frivillige innkomster så har han kommet inn og gått noen meter fri ved foten, for å se om dette kvalifiserer til ei forkule eller noe annet som han liker. Hvis han ikke har oppnådd noe med dette heller, så har han igjen vært hund noen minutter før han på nytt har testa de to grunnferdighetene han har hatt i ut-på-tur-mappa.

Akkurat dette har jeg utnytta - når han er ferdig med å bla gjennom sine imponerende to grunnferdigheter må han nødvendigvis forlate min venstre fot for å gå over til å være hund igjen. Akkurat da har jeg sagt "Tam", som er den betingede forsterkeren (belønningssignalet) jeg bruker på tur når jeg har med flere hunder.

I starten førte dette selvsagt til at Tam kom innom min venstre fot før han forsøkte den nye grunnferdigheten som var på tur til å ta form, men nå har vi kommet såpass "langt" at han kan tilby den nye grunnferdigheten uten å komme innom min venstre fot først.

Og det liker vi! Vi vil jo ikke ha noen frivillig trav i fri-ved-foten-mappa. Der vil vi ha kun frivillig galopp :)

Og hva er så poenget med å ha frivillig skate trav/gang framfor fører i ut-på-tur-mappa? Poenget er selvfølgelig at jeg kan trene fremmadsending, selv om jeg slik som i dag, er på bæremeistur med Ola, Storm, Tam og Enya!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men varför trav och inte skritt?

Håkon Groven sa...

Jeg synes det er ok med trav, så lenge han traver såpass sakte at jeg lett holder følge med vanlig gange.

Men jeg er helt enig. Skritt er bedre enn trav :)

Blogglisten