14. mars 2008

Apportering, dekkmarkering, bakpartskontroll og bakoverligg

I kveld ble det ei inneøkt på kjøkkengulvet.

Dvs. vi lurte oss også til litt apporteringstrening på gårdsplassen rett etter at vi kom hjem fra jobb.

Jeg starta da med å kjøre fire reps på rappen hvor kun den fjerde ble belønna. Annenhver tre- og metallapport. Bra fart, men han har omtak konsekvent med treapporten. Opptakene på metallapporten er nølende.

Jeg funderer litt på hvordan jeg skal gripe fatt i de omtakene. Omtakene har vi kun på LP2-apportering. Vi har ikke omtak på feks treapport over hinder.

En mulighet er selvsagt å kjøre hold fast i forskjellige varianter, og det er kanskje der jeg bør begynne. Fri ved fot med hold fast (spesielt springmarsj) kan sikkert være lurt.

Ellers så har jeg tro på å kjøre frivillige innkomster med apport fra medhjelper på varierende avstand. Og prøve seg fram med forskjellige avstander for å kunne tilnærme seg problemet (omtakene) på en stegvis måte.

Når det gjelder opptakene av metallapporten tror jeg rett og slett at Tam må få flere reps med hold-fast-varianter av LP-metallen. Han synes fremdeles den er litt ubehagelig å ha i munnen...

Treninga på kjøkkengulvet ble gjennomført rett før leggetid.

Vi starta med 4-5 innkomster fra Marthe, med metallapport. Belønninga ble levert hos Marthe, så dette ble mer eller mindre meldingstrening med metallapport. På de to første repetisjonene så har vi raskt trav (veldig vanskelig å få han opp i galopp inne pga kort avstand), men på de 2-3 siste hadde vi galopp! Faktisk veldig godt tilfreds med disse repetisjonene, men det beste er selfølgelig om vi klarer å hente fram galoppen på alle repetisjonene.

Deretter ble det ei runde med dekkmarkering. På denne økta la vi ei synlig forkule oppå gjenstanden for at han skulle få en del reps der han legger seg med litt avstand til gjenstanden (gjenstanden skal ideelt sett ikke berøres).

Når forkula ligger på gjenstanden så legger han seg med god avstand til gjenstanden, så vi kjørte mangre reps med dette. Marthe administrerte gjenstand + belønning mens jeg sto litt unna og ga han ei forkule mellom hver rep, bare for at han skal lære at jeg faktisk skal stå litt bak når han markerer på gjenstander (dette skal jo ut i sporet : ).

Etter dette ble det pause i buret mens Enya trente. Vi benyttet sjansen til å drive litt burtrening, og det går framover! Han ser sjeldnere og sjeldnere ut som en banka BC når han skjønner at det blir pause i treninga.

Etter burpausa ble det trening av bakpartskontroll på fotskammel. Nå begynner vi faktisk å se konturene av å stå på frambena. Eh... Dvs. Tam kan hoppe opp med begge bakbena samtidig på flatt gulv :) Vi får prøve å finne oss noe annet å trene på enn den lave fotskammelen, slik at vi virkelig kan begynne å lette bakbena høyt til værs!

Til slutt ble det ei obligatorisk økt med bakoverligg fra stå. Det er bevisst at jeg venter til slutten av økta med dette, for jeg synes det er lettest å få fram ønsket adferd da.

Hurtig galopp og andre høyintensitetsøvelser trener vi først i økta.

Bakoverligg og andre adferder som er på innlæringsstadiet trener vi sist i økta.

Hvis du har en hund som ikke er vant med å trene lange økter og som kanskje er litt vanskelig å belønne bra, bør du nok vurdere å ta adferder som er på innlæringsstadiet først i økta, og ikke sist slik som jeg ofte gjør. Intensiteten bestemmer, så her gjelder det å lære å kjenne sin egen hund.

Og bakoverliggen begynner å bli bra! På økta i går hadde vi riktignok for mye lyd (piper av og til akkurat i det han legger seg bakover), men bevegelsene var nesten uten unntak veldig bra.

All treninga på frivillige stillingsforandringer har forøvrig gjort at vi nå ha for dårlig stimuluskontroll, men dette regner jeg med at vi fikser i løpet av noen økter.

Det som er utfordringa nå er å komme seg fra frivillige stillingsforandringer til ferdig øvelse og samtidig beholde riktig adferd. Det er jo slik at man ofte faller tilbake til gamle synder når man igjen begynner å legge på kommando.

Jeg må derfor være flink til å kommandere samtidig med at Tam utfører stillingsforandringene i ei periode, før jeg gradvis får adferdene på stimuluskontroll (kommando).

Ingen kommentarer:

Blogglisten