20. mars 2008

Hva er lederskap?

Marthe sitter om dagen og oversetter ei ny utgave av ei ikke ukjent hundebok. I denne sammenheng diskuteres det av og til litt i heimen :)

Derfor denne plutselige postinga om lederskap...

Enkelte klikkertrenere (som veldig mange andre hundeeiere) har null kontroll over hundene sine og blir derfor beskyldt for å ha dårlig lederskap.

Grunner til dette kan for eksempel være:

  • De gidder ikke å trene hverdagslydighet
  • De kan ikke å trene hverdagslydighet
  • De mener at det er unødvendig å ha hverdagslydighet
  • De mener at god hverdagslydighet går på bekostning av egeninitiativ
Hva har så dette med lederskap å gjøre? Ikke vet jeg, for ordet lederskap blir etter min mening brukt om veldig mye forskjellig, helt avhengig av situasjon og hvem som bruker det.

Det jeg derimot tror, er at det som ofte blir lagt i ordet "lederskap" er det å ha god (hverdags-)lydighet.

God lydighet gir kontroll - dårlig lydighet gir mangel på kontroll.

Har du god kontroll (lydighet), så tror jeg de fleste som bruker ordet lederskap vil si at du har godt lederskap.

Har du dårlig kontroll (dårlig lydighet), så tror jeg de fleste som bruker ordet lederskap vil si at du har dårlig lederskap.

Typiske råd/lederskapøvelser man må ta tak i hvis man har dårlig lederskap, kan være:
  • Gå alltid først ut av døra
  • Lær hunden å vente på versågod før den får mat
  • Ikke aksepter at hunden drar i båndet
  • Ikke la hunden hoppe ut av bilen før du gir den lov
  • Når du roper så skal hunden komme, uansett situasjon
Dette er typiske eksempler på det jeg kaller hverdagslydighet og som andre kaller lederskap.

Jeg prøver selv å lære hundene mine dette jeg har ramset opp over. Ikke fordi jeg mener det er en forutsetning for å ha "godt lederskap", men fordi jeg synes det er ferdigheter som gjør hverdagen mer praktisk for meg selv.

Hundene mine kan ikke alt dette ut og inn, uavhengig av situasjon, men de kan det relativt godt i de fleste situasjoner.

De som er opptatt av "lederskap" vil nok synes jeg har godt lederskap når de ser elghunden vente på versågod før han hopper ut av bilen eller får maten sin, eller når han kan ligge og vente uten bånd mens jeg trener Tam.

De som derimot ser at Tam bryter dekken når noen plutselig begynner å sparke fotball der vi trener, vil nok synes at jeg har det motsatte av godt lederskap :)

Jeg vet at elghunden gjør som den gjør pga. min tidligere trening.

Jeg vet at Tam gjør som han gjrø pga. min manglende/dårlige trening.

Bare noen tanker om lederskap...

Ingen kommentarer:

Blogglisten