27. mars 2008

Konkurransetrening eller strekking av strikk?

I går hadde vi den tidligere omtalte nivåprøva i hundetroppen.

Tam presterte under pari på de få lydighetsøvelsene, men som forventa på "resten".

Dekkmarkeringa, som vi har trena en del på i det siste, satt som et skudd.

Munnkurv-øvelsen var ikke noe å skryte av, men vi fikk godkjent. Tam er tydelig berørt av å ha munnkuren på. Vi må nok trene :)

Planen i første omgang er å tenke habituering, men Skinner sitter alltid på ryggen vår, så vi kan ikke utelate det operante heller :)

Så til det som er mest verdt å merke seg for meg, etter gårdagen.

Jeg har trodd at grunnen til at vi av og til har litt lyd på fri ved foten har vært for høye kriterier (feks. når i går i nærheten av ukjente hunder).

Derfor har jeg til stadighet sutra for at jeg ikke er flink nok til å drive konkurransetrening med komandant og andre hunder til stede. Jeg mener fremdeles at dette er veldig viktig for oss, men jeg tror nå at jeg har identifisert noe annet:

Vi må begynne strekke strikken! Vi er forhåpentligvis klare for elite i løpet av våre, og vi har enda ikke satt fokus på verken strekking av strikk eller variabel forsterkning. Dette må vi gjøre noe med. NÅ!

Utfordringa blir likevel å fortsette å tenke langsiktig, trene på delmomenter og ta ett steg om gangen, men jeg synes det er på tide at vi tøffer oss til litt - uten at strikken ryker.

I morgen tidlig skal vi i ridehallen, og da er det to ting som står på planen:

1) Vi skal teste hvordan farten utvikler seg når vi kjører strake 10-meters innkallinger fra dekk (siste ledd på innkalling med stå og dekk). Først tre reps med max belønning. Deretter to reps uten belønning, før den sjette gjøres med max belønning igjen. Dette er ment som en oppfølging til det jeg i det siste har skrevet om VR ift. fart.

2) Vi må se hvordan det står til med luktdiskrimineringa, som vi ikke har trent på siden i høst. Med to uker til konkurranse, er det sannelig på tide... Passiv markering som vi har brukt en del tid på i det siste, får nå vente... Vi gjør det ikke vanskeligere enn det er.

Ingen kommentarer:

Blogglisten