6. mars 2008

Dekkmarkering og patrulje

I går kveld ble det ei økt med trening på dekkmarkering, på apellplass. Vi fortsatte i samme gata som før og hadde vel ca 20 reps med dekk på synlig gjenstand. På denne økta så belønnet jeg alle reps med lek, noe som naturligvis førte til nokså høy intensitet. Ved høy intensitet har han lettere for å plukke, så jeg er ikke helt sikker på om dette er så lurt. Av 20 reps, så fikk vi plukk på 3-4 reps.

Jeg tror jeg skal belønne med godbiter på de første repetisjonene i neste økt, så får vi se om vi kan få ned feilprosenten ytterligere. Ellers så synes jeg han utfører "øvelsen" nokså bra. Han er flink til å holde fokus på gjenstanden, og jeg kan variere mellom å klikke/belønne på avstand og å gå fram til han og sette meg på huk ved gjenstanden.

Frysmarkeringa som han tidligere har lært på neseprøvepinner og postit-lapper er absolutt nyttig i denne sammenhengen, for å få bra fokus på gjenstanden. Han er riktig nok for nærme gjenstanden foreløbig, men dette tror jeg vi ordner etterhvert (han skal jo ideelt sett ikke berøre gjenstanden som feks. kan være sprengstoff...).

Etter trening på dekkmarkering gikk vi en ukjent patrulje med to lydfiguranter og to gjenstander. Tam er veldig på hugget og begynner å bli veldig bevisst på hva som er oppgava hans i den aktuelle situasjonen. Jeg synes likevel at det er veldig vanskelig å lese han i en del situasjoner. Han løser patrulja bra, men jeg konstaterer at vi fremdeles har et stykke å gå før både han og jeg er komfortable og trygge når vi går ukjente patruljer. Foks framover blir i første rekke å få mange reps på overvær på gjenstander. Lyd under marsj er også noe vi bør trene på framover. Overvær på figuranter tror jeg egentlig aldri at vi kommer til å få problemer med.

Plan for dagen i dag blir å få gjennomført ei skikkelig inneøkt med trening på dekkmarkering, avstandsdirigering (stå-ligg) og en tilfeldig valgt sirkuskunst (tipper vi fortsetter med bakpartskontroll - plassere bakben på fotskammel).

Ingen kommentarer:

Blogglisten