12. mars 2008

Baklengskjeding - hva er det?

I kveld skal vi direkte på trening etter jobb, og Tam er derfor med i bilen mens jeg er på jobb. Midt på dagen får han derfor ei lita lufterunde. Lufterunda består som regel av litt tissing og litt trening.

I dag hadde vi ei lita økt med avstandsdirigering.

Den som har fulgt med i bloggen den siste tida vet at vi har trent en del på momentet stå-ligg. Det har derfor blitt veldig mye klikk og belønning for en og en bevegelse. Selv om vi også har trent andre stillingsforandringer (og av og til kjørt både to og tre stillingsforandringer før klikk), har jeg nok konsekvent klikka når jeg har stått på avstand for så å gå tilbake og belønna.

Stort sett synes jeg at jeg er nokså flink til å følge Mortens råd om å "baklengskjede alt som kan baklengskjedes", men i dag fikk jeg virkelig en påminnelse om at jeg (åndsfraværende som jeg var) ikke er så flink som jeg burde (og som jeg liker å tro at jeg er...).

Det har seg slik at kun øvelser som har fast rekkefølge på leddene kan baklengskjedes. Dette betyr at LP2-avstandsdirigering kan baklengskjedes (rekkefølgen på de ulike stillingsforandringene er alltid den samme), mens LP3/elite-avstandsdirigering ikke kan baklengskjedes (rekkefølgen på de ulike stillingsforandringene varierer). Dette betyr ikke at deler av LP3/elite-avstandsdirigering ikke kan baklengskjedes. Vi kan gjøre en "alternativ" oppdeling av øvelsen slik:

  1. Første del av øvelsen utføres likt hver gang.
  2. Midterste del av øvelsen varierer fra gang til gang.
  3. Siste del av øvelsen utføres likt hver gang.
Dette gjør at vi helt klart bør tenke baklengskjeding likevel (når hunden kan alle delmomenter og vi skal begynne å trene hel øvelse).

Hvis du fremdeles henger med skjønner du helt sikkert hva som skjedde på trening i dag :)

I stedet for å klikke en nydelig bakoverligg fra stå, så var jeg åndsfraværende nok til at jeg i stedet for å klikke gikk tilbake og hadde tenkt å gå bak og inntil etc før jeg klikka/belønna. Det som skjedde var selvsagt(!) at Tam tok dette som et feilsignal og spratt opp og var klar for ny repetisjon.

Ikke veldig dramatisk, men likevel en påminnelse om at dårlig planlagt trening og ikke minst åndsfraværende trenere ikke er veldig konstruktivt...

Jeg tror at de fleste som baserer treninga si på bruk av belønning og ikke bruk av ubehag, faktisk vil baklengskjede for å komme seg ut av dette "problemet". Uansett om man er bevisst på hva baklengskjeding er eller ikke.

Ingen kommentarer:

Blogglisten