31. mars 2008

Status LP3

I dag hadde vi ei gjennomkjøring av (nesten) alle LP3-øvelsene i ridehuset før jobb:

Vi starta med metallapport over hinder. På første rep løp han utenom, og jeg avbrøt. På andre rep gjorde han jobben som han skal. Litt nølende opptak og trav på de 2-3 første stegene etter opptaket.

Deretter to reps ut i ruta, som var plassert ut på forhånd. Fin fart og intensitet i hele øvelsen på begge reps. Han har en tendens til å løpe inn fra høyre og sikte seg inn litt langt bak.

Vi kjørte så ei innkalling. Bra fart og fine momenter! Han virker trygg på denne øvelsen, men jeg vet at han av og til kan finne på å stå på dekk-kommandoen, så jeg skal passe meg så vi ikke får noe usikkerhet her hvis jeg må begynne å feil han i hel øvelse.

Kjørte så to konkurransemessige avstandsdirigeringer. Fire stillingsforandringer på hver av dem. Bortsett fra at han la seg rett ned på en dekk fra stå, så var dette veldig bra. Avstand bortimot 20 m.

Deretter kjørt vi fire reps sitt under marsj. Vi fikk stå på rep nr to, men ellers var dette også bra. Vi legger stå og dekk under marsj på hylla nå fram til LP3 om to uker.

Vi kjørte også en rep luktdiskriminering. Galopp ut, stødig plukking (kan bli raskere til å finne riktig) og trav tilbake.

Vi avslutta med et langt strekk fri ved foten, med alle varianter. Den siste tidas trening på å stå på frambena har antageligvis gitt Tam bedre kontroll på bakbena (vi har trena rygging på planke oppetter veggen). Rygginga satt i dag i alle fall som et skudd. Rolige og beherskede bevegelser og null stress.

Fokus på de kommende treningene blir som følger:

1) Når jeg har mulighet, trene konkurranselikt med kommandant. Alle øvelser er klare så det er bare å pøse på. Fokus på å ikke pirke når jeg blir kommandert. Belønne alle reps ved kommandering.

2) Når jeg trener på egenhånd, trene hele øvelser, men han fokus på å forbedre to svakheter: Springe rett ut i ruta, bedre intensitet i opptak og innkomst på apporteringsøvelsene). Alle reps skal ikke belønnes.

3) Strekke strikken og tillatte litt mer slurv enn normalt på fri ved foten.

1 kommentar:

heidi sa...

det er så göy at du er aktiv med blogginga!Kjenner liksom at får fulgt med på hva "bebisene"mine holder på med!Savner blogg til Enya,da?

Blogglisten