1. april 2008

Ny gjennomkjøring LP3

I dag tidlig hadde vi ei ny gjennomkjøring av LP3-programmet. Vi tok fri ved fot til slutt, men bortsett fra det, gikk vi gjennom alle øvelsene konkurransemessig i riktig rekkefølge. Tom ridehall og uten kommandant riktignok...

De fire først øvelsene (fem min enkeltdekk med skjult fører, sitt under marsj, innkalling med stå og dekk og ruta) ble belønna konkurransemessig. De fem neste (treapport over hinder, metallapport, luktdiskriminering, avstandsdirigering og fri ved fot) ble belønna med full fest. Slik gikk det:

Enkeltdekk fem min med skjult fører. Ingen ting å trekke for.

Sitt under marsj. Ingen ting å trekke for.

Innkalling med stå og dekk. Han kan springe fortere og legge seg raskere, men stoppene og ståen er veldig bra.

Ruta. Ingen ting å trekke for, men jeg plasserte ruta slik at sjansen er minimal for at han springer inn på høyresida (da havner han ofte langt bak).

Treapport over hinder. To steg trav etter opptak. Litt løskjefta i avlevering, men ingen omtak eller tygg.

Metallapport. Nølende opptak og trav på innkomst.

Luktdiskriminering. Snuser på riktig pinne to ganger før han tar den. Ingen prøvesmaking, rolig og behersket søk. Bra galopp ut, trav inn.

Avstandsdirigering. Sitt-stå-ligg-sitt-stå-ligg. Avstand minst 20 m. Han legger seg rett ned på ene ligg'en, men han beveger seg ikke framover. Veldig bra. Dessverre så begynner han å snuse på hestemøkk når jeg går tilbake, så jeg feiler han (avbryter) :( Kjører derfor en ny rep med en gang, men avbryter før jeg har gått i fra fordi han begynner å snuse igjen. På tredje rep får vi en perfekt øvelse, men med kun stå-ligg og noe kortere avstand.

Fri ved fot. Går en lang fri ved fot med alle momenter. Kommer en liten lyd på holdt'en etter to steg fram, så jeg er nazi og avbryter. Går deretter en ny lang fri ved fot. Ikke en lyd og veldig konsentrert. Flink sauehund :)

Alt i alt ei bra gjennomkjøring. Bortsett fra dårlig fart på innkomst på apporteringsøvelsene synes jeg dette kjennes veldig bra. Krysser fingrene for at vi får 2-3 gjennomkjøringer av hele programmet med kommandant før søndag om ti dager.

Etter mårraøkta, når jeg var på tur på jobb, kom det telefon fra barnehagen - sykt barn... Men ikke sykere enn at han ville være med Tam, Storm og Pappa på en to-timers bæremeis tur i strålende solskinn :)

Hvis vi får coachen vår til å kommandere oss litt på lavintensitetsøvelsene i kveld også, så må vi vel si at Tam har fått sin dose for dagen...?

Plan kommende ti dager:

  • Prioritere å gjøre øvelsene sikrere, framfor å gjøre momentene bedre.
  • Belønne ca annenhver øvelse (men ikke etter fast mønster) når jeg trener uten kommandant.
  • Belønne hver øvelse, men ikke mellom/før øvelser, når jeg har kommandant.
  • Få gjennomført minst to fellesdekk'er med andre hunder.

3 kommentarer:

Siv sa...

Kan ikke du legge ut en beskrivelse av hvordan du har trent inn neseprøven?

Marianne sa...

Høres ut som Tam er klar for LP3 :)

Håkon Groven sa...

Hei siv :) Skal se om jeg får skrevet litt om hvordan vi har lært inn neseprøva, med det første!

Blogglisten