14. april 2008

Apportering, fellesdekk og fri ved foten

I dag har vi vært på fellestrening med Nidaros BHK på Brundalen. Det ble lite, men intensiv trening på Tam.

Vi starta med fire farts-repetisjoner med treapporten: Marthe holdt han, jeg løp og Tam fikk klikk og belønning når han tok meg igjen (med apporten i kjeften). Målet med denne treninga er rett og slett bare å få Tam til å springe så fort som mulig med apporten i kjeften og belønne max. Enkel trening som gikk helt etter planen.

Deretter ble det fellesdekktrening med tispe som skal løpe når som helst. Tam virker mye heitere/uroligere ift. andre hunder nå enn han gjorde for bare ei uke sida. Skal tro om det er Enya sin feil... Løpetida hennes skal også være like rundt hjørnet.

Tam er i alle fall slik som jeg husker han for et år sida - knurring, piping og uro når han er litt for nærme andre hunder.

Jeg la han ned og han spratt opp på direkten, når jeg var på tur i fra. Marthe sto rett ved og la han ned igjen med en gang. Jeg lata som ingenting og lot han ligge et par minutter før vi repeterte prosedyren. Denne gangen lå han, men også nå var han veldig "lett" akkurat i det jeg gikk i fra. Det var nok dessverre ingen tilfeldighet at han reiste seg på konkurransa i går. Dette kan han ikke godt nok!

Til slutt ble det ei lita runde fri ved fot med høy nok frekvens til at vi ikke fikk lyd.

Jeg har tidligere tenkt at vi får lyd ved lav frekvens fordi vi ikke har strekt strikken nok. I går ble jeg irettesatt av min coach som poengterte følgende:

"Problemet er ikke at du ikke har strekt strikken nok, men at du har strekt strikken for langt/for fort."

En ikke helt uviktig forskjell der. Det er veldig lett å narre seg selv til å tro at man har fått piping uten at det har blitt forsterka.

Man får det man forsterker - ikke det man tror man forsterker.

Jeg har selfølgelig piping fordi jeg har forsterka piping. Og ikke for noen annen grunn. Hvis jeg ikke slutter å forsterke denne pipinga så blir den heller ikke borte... Altså: Ta seg selv i nakken og legge opp treninga slik at Tam ikke piper!

Vi lager oss herved en ufravikelig regel:

Aldri trening med lyd! Lyd = pause/slutt på treninga.

Ingen kommentarer:

Blogglisten