7. april 2008

Metall, fellesdekk, neseprøve, fvf, avstand

I går var vi også på kurs som observatører, men det ble likevel litt trening.

I løpet av ei ti-minutters lufteøkt fikk vi trena litt på opptak av metallapporten:
Jeg starta med å sette fra meg Tam stående på ca 15 meters avstand og legge metallapporten et par meter framfor han. Jeg gikk i fra og stilte meg opp og venta. I det Tam starta frivillig, kommanderte jeg apport samtidig. Etter opptak og et par stegs galopp var det "bra" og rett i ball-i-snor-leka. Vi kjørte tre slike reps. Opptakene er fortsatt litt nølende, men har såpass bra fart både før og etter opptaket at jeg tror dette er noe jeg kommer til å gjøre mye framover. Jeg kommer forøvrig til å veksle mellom å belønne opptaket direkte og å løpe bakover "sammen" med han, før han får belønninga.

Vi kjørte også noen reps opptaktrening med metallen der jeg kasta ut apporten noen få meter mens Tam hang i ballen. Når jeg ble passiv så løper han ut, plukker og kommer tilbake i utgangsstilling. Veldig bra intensitet på disse repetisjonene. Dette er også trening jeg kommer til å ha fokus på framover.

Ellers ble det to reps fellesdekk! Dvs. til sammen tre ila. helga. Og det kommer veldig godt med, siden det vanligvis blir alt for lenge mellom hver fellesdekk med fremmede hunder. Tam ligger stødig.

Midt på dagen fikk vi være forstyrrelse for en hund som trente på å bli hos fører. Vi gikk flere minutter fri ved fot med relativt høy frekvens tett inntil denne hannhunden sammen med Iris. Tam var overhodet ikke interessert i verken hannhunden eller Iris, og vi gikk som om vi var alene på plassen. Drakamp tett opptil hannhunden var heller ikke noe problem, noe som overraska meg litt. Tidligere så har jeg merka at Tam blir litt avventende i leken når vi kommer for tett opptil andre hunder. Slik var han ikke i går. Veldig bra!

Etter at kurset var ferdig fikk jeg Anders til å kommandere oss litt både fri ved fot og på neseprøva. Vi kjørte tre reps konkurransemessig med neseprøva, der Tam plukker riktig pinne uten å prøvesmake, på alle repetisjonene. Intensitet er forøvrig så lav (trav) at han er nærmere gang enn galopp...

Jeg velger likevel å kjøre hel øvelse på neseprøva fram mot konkurransa førstkommende søndag. Så får vi heller bruke de små grå etter søndag for å øke intensitet generelt på apporteringsøvelsene.

Fri ved foten-kommanderinga gikk også bra. Tam går stort sett bra fri ved fot, men som jeg har skrevet om tidligere, så har jeg tendenser til lyd hvis belønningsfrekvensen blir for lav. I går var jeg flink og gikk mange minutter med høy nok frekvens. Strikken får vi strekke først og fremst når vi trener på egenhånd, uten kommandant. Tidspunktet for å strekke strikken med kommandant er uansett ikke rett før ei konkurranse.

Avstandsdirigeringa ble også testa litt. Vi kjørte 3-4 reps konkurransemessig med få (3+4+2) forflytninger, der jeg med hensikt plasserte Tam tett opp til de som sto og så på. Ved ett tilfelle tok han noen steg fram på stå fra dekk (og jeg avbrøt), men ellers så det bra ut. Fine stillingsforandringer, venter på kommando og er lite prega av forstyrrelsene.

I dag skal vi til Stjørdal for å trene i ridehallen der konkurransa i helga skal gå. Jeg håper vi får til en fellesdekk, men bortsett fra det, så skal fokus være på artig trening med mye lek og lite alvor. Skal også være flink til å sette han i bilen og heller få til 3-4 intensive økter i stedet for en lang, så sant vi klarer å styre showet selv (tror det blir mye folk der...).

Ingen kommentarer:

Blogglisten