11. april 2008

Finpuss

I dag tidlig hadde vi en finpuss av noen utvalgte momenter i ridehuset, sammen med Morten.

Planen etter lett oppvarming var fire pass med følgende innhold:

1)

  • En innkomst med metallapport, fra medhjelper
  • En hel øvelse metallapport
  • En innkomst over hinder med treapport, fra medhjelper
  • En hel øvelse treapport over hinder

2)
  • En hel øvelse neseprøve

3)
  • Konkurransemessig avstandsdirigering med forstyrrelser, men bare noen få stillingsforandringer

Vi gjennomførte økta nesten som planlagt. Eneste unntak var at vi kjørte fire utsendinger til samme rute mellom den planlagte pass to og tre.

Alt i alt veldig bra gjennomføring! Tam er ikke på langt nær så på hugget som han er på sitt beste, men jeg klarer å holde bra på den planen jeg hadde lagt på forhånd. Jeg var litt i tvil om jeg skulle trene noe på ruta, men da Morten kom og ba om kjegler, ble det slik. Helt greit.

Jeg hadde to hovedpoeng med økta:
1) Ikke terping, men fokus på fart og bra belønning
2) Kvalitetssikre at Tam ikke tjuvstarter på noen av apporteringsøvelsene

Begge punkter kan kvitteres. Han tjuvstarta på metallapporten, så han fikk starte på nytt, men ellers så var det ok.

Hvis en tjuvstart på en apporteringsøvelse i helga gjør at vi ikke får opprykk, så lover jeg her og nå at vi skal ta det som noe positivt! - Anders sa for ei lita uke sida da han kommanderte oss på neseprøva: "Det ser ikke ut som han gleder seg". Jeg er stort sett enig, og da er det vel ok at han har lyst til å tjuvstarte?

Gjennomføringa var omlag som så:
  1. Galopp på begge innkomster fra medhjelper.
  2. Trav på det første metrene etter opptak på hel øvelse, på både metallen og hinderet.
  3. Dårlig fart ut til ruta på første rep, deretter bra.
  4. Ok presisjon på ruta på første rep (veldig bra på de neste, men de er av mindre betydning, så lenge man ikke flytter ruta)
  5. Ok gjennomføring av avstand, men Tam er prega av at Morten står bak og veiver.
  6. Tam legger seg rett ned på 2 av 3 dekk fra stå.
Noe jeg forøvrig syns er veldig bra, er at Tam gjør jobben som forventa, selv om jeg føler at han er et par kakk under pari. Og slik er Tam - veldig stabil og forutsigbar. Selvsagt kan han bomme på ruta eller rote på avstandsdirigeringa på søndag, men veldig stort avvik fra forventningene tror jeg ikke vi får... Og akkurat det synes jeg er bra! Vi får se om jeg får rett :)

Etter morgenøkta har det vært null aktivitet. Tam og Storm var med på jobb og har ligget i bilen i hele dag. Etter jobb fikk de to timer i hundegården før vi dro på hytta. Til alt overmål fikk Tam stå over dagens middag(!).

I morgen drar vi til Stjørdal for å se på konkurranse. Tam skal få kjede seg - han skal få føle seg beæret når jeg tar han ut av bilen for en liten luftetur utenfor ridhallen der vi skal konkurrere søndag.

Ingen kommentarer:

Blogglisten