28. februar 2008

Overvær på gjenstander

I går kveld ble det ei økt med trening av overvær på gjenstander. Dette er et at av momentene en patruljehund må ha på repertoaret (foruten overvær av personer, lyd og spor). Det har forøvrig vist seg at dette er noe Tam og jeg må ta tak i.

Jeg har identifisert følgende:

Det er veldig stor forskjell i Tams oppførsel når han makerer overvær av figuranter og gjenstander.

Har han en figurant i nesa så SKAL han ut! En figurant er noe han kan ofre det meste for. Gjenstander derimot, er bare såder... Hvorfor? Forsterkningshistorikk!

For det første har Tam mange, mange flere reps med overvær på figuranter enn på overvåær på gjenstander, og for det andre så føler jeg meg temmelig sikker på at forsterkningskvaliteten er noen hakk bedre ved funn av figurant enn ved funn av gjenstander.

Hva gjør vi så ved dette? Svaret ligger hovedsakelig i det forrige avsnittet: Antall repetisjoner og forsterkningskvalitet må økes på overvær av gjenstander!

Gjennomføringa i går og planen framover blir å kjøre mange enkle repetisjoner med maks fokus på å belønne så bra som overhodet mulig.

Dette i kombinasjon med å tenke momenttrening vil forhåpentligvis gjøre susen. Når jeg sier momenttrening så tenker jeg å fjerne "alt" som ikke har med å forsterken selve overværet. Dvs. at jeg ikke kommer til å "stille krav" til markeringsform, patruljegang eller lignende, men bare gå tur og la han, spontant, få oppsøke de gjenstandene han får været av.

I tillegg har jeg tenkt å bli flinkere til å variere hvordan jeg belønner. Standardbelønningen er et "bra" i det han kommer fram til gjenstandne, for så å dra fram ei leke av lomma, som vi har en typisk lekbelønning med. Dette skal jeg fortsette med, men jeg skal variere med å legge leken inne i gjenstanden (hvis det feks er en sekk), legge godbiter inne i gjenstanden, bruke en boks med kattemat etc. etc. Kort sagt legge sjela mi i å få Tam til å bli like "glad i" gjenstander som i figuranter!

I tillegg til overværstrening, ble det en del "tørrtrening" på dekkmarkering på gjenstander, på apellplass. Den siste tida har vi fått trent for lite på dette til at jeg føler at det går framover. Jeg tror rett og slett at vi må tenke flyttrening og ta et skikelig skippertak med dette på kjøkkengulvet.

Det ble også diverse lydighetstrening, bla med fokus på bli sittende, fremmadsending (som begynner å ligne!) og "inn-i-bilen" (som ikke ligner....).

Ingen kommentarer:

Blogglisten