24. februar 2008

Sørpetrening på gårdsplassen

I dag lurte vi oss til ei LP-økt på gårdsplassen før det ble løpetur.

Vi fikk trent litt på "inn i bilen", bruk av munnkurv, hold fast av treapport under fri ved fot, dekkmarkering og ruta.

Vi starta med "inn i bilen" og Tam var heit som ved annen trening og ikke dempa som han normalt er når han skal inn i bilen på trening. Det virker som vi er på riktig vei, så det er bare å fortsette. Fokus på god belønningskvalitet er viktig.

Munnkurvtreninga gikk også greit, men munnkurven vi har fått utlevert i forsvaret er så stor at jeg ikke vil trene fri ved fot etc før vi har en kurv som sitter skikkelig på. Det ble derfor bare trening på på- og avtagning. Marthe har fått streng beskjed om å skaffe noe som passer oss bedre asap!

Hovedgrunnen til at vi trente fri ved fot med treapport er at jeg har lært Tam at det lønner seg med omtak på tur inn med apporten (man får det man forsterker og man får ikke noe uten at det forsterkes). Marthe foreslo at vi skulle trene hold fast i forskjellige situasjoner før vi etterhvert går tilbake mot apporteringsøvelsene. Framover blir det derfor fri ved fot, dekk/stå/sitt under marsj etc. med treapport i kjeften.

På dekkmarkeringa hadde vi fokus på å få litt avstand til gjenstanden. Tam legger seg nå fint på gjenstanden (uten å smake : ), så nå er det på tide å lære han at gjenstanden ikke skal berøres hverken med mun, fot eller noe annet.

Jeg hadde to varianter i dag for å øke avstand:

  1. Sitte ved gjenstand og holde hånda over gjenstanden.
  2. Legge en godbit oppå gjenstanden (Doggie Zen).
Begge variantene funket fint der og da, men vi har ikke kommet langt nok til at jeg ser i hvor stor grad Tam faktisk lærer å holde avstand. Jeg synes egentlig han kan være relatvt nærme (20 cm?) så lenge han ikke berører.

Rutetreninga gikk også bra. Vi trente enkelt og han fant midten på hver rep (skulle bare mangle når vi kjører 10 reps i samme ruta). Noen av repetisjonene ble kjørt med musematte, men de fleste uten.

Jeg har tidligere belønnet en del med å kaste ball over han nesten før han har snudd seg mot meg på "bra". Dette har gjort at stå-kommandoen vår ikke er spesielt bra. Dvs. han stopper, men det tar litt tid, noe som betyr at jeg må kommandere stå flere meter før han når midten. Slik kan vi ikke ha det. Stå på tur bort fra meg skal være like bråstopp som stå på tur inn mot meg (innkalling med stå). Første steg på veien blir å belønne inne hos meg, så får vi se hvordan det utvikler seg. I verste fall får vi ta ut "stå på tur bort fra fører" som eget moment og trene bare på dette.

Ingen kommentarer:

Blogglisten