25. februar 2008

stå-ligg og kryp

I går kveld ble det ei ny inneøkt med fokus på bakoverligg fra stå. På denne økta brukte jeg konsekvent håndtarget for å få han opp i stå etter hver ligg, og jeg trente bare uten kommando.

På de første repetisjonene plasserte jeg han stående bak dørstokken inn til stua. Her utfører han perfekte bakoverligg gang på gang på gang. Deretter tok jeg han med meg litt fram, slik at han måtte legge seg _på_ dørstokken. Dette var vanskelig og han rygga til og med tilbake bak dørstokken når jeg tok han opp i stå framfor dørstokken, med håndtarget. Dette viser kanskje at dørstokken blir en alt for tydelig hjelp for han, som det blir desto vanskeligere å fjerne.

Som på forrige økt, tok Marthe så over treninga. Jeg må innrømme at ho ligger en god del høyere enn meg i skuksessprosent. Hvorfor er vanskelig å si, for nå ser det ut til at vi trener Tam veldig likt. Som Marthe sa, har forsterkningshistorikken en god del å si (på veien mot målet har det tross alt blitt en del rett-ned-ligg hos meg).

Uansett, ser det ut til at vi er på rett vei. Jeg tror det bare er å få nok repetisjoner nå før det setter seg og blir stabilt. Jeg vil ha stabil og fine, frivillige bakoverligg med relativt høye kriterier inne nå, før jeg fortsetter treninga ute og før jeg gjeninnfører kommando.

En liten bekymring må jeg ellers melde ift. lyd. Jeg må innrømme at jeg får litt lyd innimellom på denne treninga. Så langt har jeg valgt å la det gå på de repetisjonene der han ellers legger seg perfekt. Grunnen til at vi har litt lyd her henger helt sikkert også sammen med forsterkningshistorikken (hva ellers?), og er kanskje er bevis på trening med vel høye kriterier...

Det ble også litt kryptrening. Vi starta med klikk og belønn for små bevegelser framover ved min venstre fot, men etter innspill fra coachen har jeg nå forandra taktikk. Jeg kommer nå til å lære han kryp i front, etter targetstick, men jeg rygger. På den måten blir det lettere for meg å time hvert klikk. Den ferdige krypen skal være med diagonale bevegelser av bena, og for Tam som veldig mange andre, er det veldig vanskelig å bevege en og en bakfot. Uansett hvor sakte jeg beveger meg er det lett for at han beveger bakbena paralelt.

Hvis det finnes geniale enkle løsninger på hvordan man kan få fram flytting av en og en bakfot, så mottas kommentarer med takk :)

Ingen kommentarer:

Blogglisten