17. mars 2008

Tre økter avstandsdirigering

I dag har det blitt tre (!) økter med avstandsdirigering inne. Vi har trent utelukkende på stå-ligg og ligg-stå, så det har blitt relativt mange reps...

Siden Marthe har vært opptatt med katteutstilling i hele helga, har Ola og jeg gjort det vi liker best - sett traktorfilmer på you tube og trent hund :D Vi liker riktignok å være litt mer ute enn vi har vært i dag, men været er med og bestemmer litt når man har toåringer på laget.

Både ligg-stå og stå-ligg begynner å bli veldig bra. Faktisk så bra at jeg vet at vi kommer i mål!

Nå må vi flytte fokus og begynne å tenke stimuluskontroll, trening med forstyrrelser og kommandant og ikke minst må vi tenke på de andre stillingsforandringene.

Fokus på variabel forsterkning er, som vanlig, det som står sist på innlæringsveien min. Jeg ser for meg at dette kommer helt mot slutten av mars.

Det hadde forresten vært veldig interessant å høre hva dere mener om når man skal begynne med variabel forsterkning. Er dette noe dere introduserer tidlig i trening (ved innlæring), eller venter dere helt til dere har en adferd/øvelse nesten helt uten variasjon?

Jeg heller mot det siste, men siden jeg har en tendens til å pirke veldig lenge, så blir det ofte smått med VR før man skal i ringen.

Ingen kommentarer:

Blogglisten