5. oktober 2005

Luktdiskriminering + ruta

Driver midt i ei luktdiskrimineringsøkt inne nå. Benytter sjansen til å blogge litt mens Tam får seg en kvil...

Starta med å touche noen ganger på en lapp. Introduserte lapp nr to nokså kjapt. Startet med ca 30 cm avstand mellom lappene og flytta etterhvert mye rundt på lappen uten lukt. Dette gikk bra. Han skiller nå tydelig på lukt og ikke lukt.

Etter pausen nå fortsetter vi det samme, men jeg kommer nå til å flyte litt rundt på lappen med lukt også.

Denne biten gikk også bra. Det er litt upraktisk å drive å flytte rundt på lappen uten lukt (bruker en plastikkpose som "hanske"), men treninga gir definitivt resultater. Nå skiller han veldig bra mellom lappen med lukt og den uten. Jeg kan legge dem helt inntil hverandre (ca 10 cm) og han skiller tilsynelatende lett.

Nå fortsetter jeg med et par pass med tre lapper. Kommer til å starte på 20-30 cm avstand mellom lappene, og jeg flytter i starten kun på lappen med lukt.

Trente nå med tre lapper. Flytta kun på lappen med lukt. Dette går greit nå og han fryser fint på lappen med lukt. Artig når man ser så tydelig at treninga funker :)

Nå blir det pause (i allefall for Tam) til i kveld, da planen er å ta ei lydighetsøkt på ei fotballbane i nærheten. Tam skal da få sitt første møte med ruta (så sant jeg kan trene med han løs der uten å være redd for at han springer etter biler)! Planen for første rute-økt er å kjøre tre ganger tre repetisjoner med musematte i ruta. Første rep i hvert pass blir på noen få meters avstand, mens rep nr to og tre antageligvis kan kjøres fra ca ti meter. Kun galopp vil bli akseptert. De tre passene skal kjøres fra tre forskjellige vinkler (ruta blir stående på samme sted). For meg blir dette helt "vanlig" musematte-trening. Skal bli spennende å ta fram igjen matta nå i og med at det er noen uker siden sist...

Uteøkta på fotballbana ble gjennomført med langline. Bana ligger slik til at det ikke er problem med biler, men jeg bestemte meg for at Tam ikke skulle få sjansen til å løpe bort til Marthe og Enya/Nova når de belønte med kong.

Den første rute-økta gikk vel egentlig greit. Jeg kjørte to pass med noen flere reps enn det jeg hadde planlag. Kanskje opp mot ti reps, uten at jeg vart så opptatt av fart som jeg vanligvis har vært under musematte-trening. Vi brukte fire gule lave "hatter" i stedet for kjegler. Disse var faktisk et uro-moment. Tam som aldri har tatt en kjegle i kjeften før hadde veldig lyst til å prøve det nå. Han prøvde flere ganger, men uten klikk regner jeg med at det er helt borte på neste økt. Vi fikk i allefall en del bra repetisjoner der jeg etter å ha klikka for tramp på matta løp inn i ruta og dro fram kongen mens Tam stod på matta. På de første repetisjonene løp Tam meg i møte, men mot slutten av økta ble han stående i ruta rett ved matta.

Tror jeg kjører også neste økt på samme måte som nå - mange kjappe repetisjoner på kort avstand fra forskjellige vinkler med heftig lek i ruta.

Jeg prøver meg på en foreløbig kriterieplan for rute-treninga framover:

Alle tramp skal være _på_ matta og all belønning skal begynne inne i ruta (aller helst mens Tam fremdeles står på matta). Ser for meg å starte med drakamp i ruta, men at jeg sikkert kan fortsette med kasting utenfor ruta. Det er jo å lære hunden å bli stående i ruta som er hovedhensikten - både for å motvirke testing, men også for å gjøre klart for "det neste leddet i kjeden".

1. Løpe bort (frivillig selfølgelig : ) til matta som ligger i ruta fra kort avstand, uten å bry seg om kjeglene. Forskjellige vinkler.
2. Som kriterie 1, men med gradvis økning av avstand opptil ti meter.
3. Fortsette på kriterie 1 og 2, men fjerne matta på enkelte repetisjoner.

Ingen kommentarer:

Blogglisten