7. oktober 2005

Bør jeg klikke for "feil" adferd?

Nok ei økt med ruta. Går nok en gang i den ENKLE! fella å kjøre for mange reps. Avslutter ei veldig bra økt med to trav!! Men det skulle bare mangle etter alt for mange repetisjoner. Men vi er på riktig vei :) En repetisjon ble kjørt uten matte (klikk selv om han stod helt i utkanten av ruta), resten med. Avstanden var stort sett fra noen få meter opp til litt over ti. Fortsetter slik som nå også på neste økt, men skal være flinkere til å gi meg mens leken er god. Skal også være flinkere til å holde nede avstanden når jeg prøve-fjerner matta.

Etter ruta gikk vi litt fri ved fot. Brukte litt tid på å holde posisjonen (ikke gå for langt fram) under sakte, vanlig og spring marsj.

Fra i morgen skal Tam være med de to store-brødrene på elgjakt, så nå blir det sikkert dårlig med blogging noen uker framover. Laptopen blir med så kanskje jeg har disiplin til å skrive noen notater som jeg kan publisere når vi kommer hjem. Fro trening blir det garantert!

PS. Etter rute-økta har jeg fundert på følgende (fremdeles på tidlig innæringstadie)...

Er det mest fornuftig å

1) Klikke og belønne på hver repetisjon selv om Tam gjør feil?

eller

2) La være å klikke og belønne når Tam gjør feil?

Hvis jeg går for alternativ 1, vil jeg tro at jeg etterhvert blir veldig flink til å sette riktige (for lave?) kriterier når vi driver med rute-trening. Jeg vil jo ikke klikke for feil adferd i hytt og pine...

Hvis jeg går for alternativ 2, vil det gå utover fart og innsats? Vil det bli mere testing?

Inte vet jag... Jeg går nok for en kombinasjon. Med matte er det ingen bønn! Da skal det være gallopp rett på matta (så sant avstanden er stor nok) og så god tramp som jeg får til. Her blir det fravær av klikk og belønning så sant det ikke er raka vegen uten testing OG nøyaktig tamp. Uten matte tror jeg at jeg kommer til å klikke og belønne HVER rep. Tror det er viktig å være flink med kriteriene her. Hvis ikke er nok veien til testing stor. Dette betinger selfølgelig at man ikke er sein med kliket slik at man forsterker den testinga man nettopp ikke vil ha... Artige problemstillinger for en fersking :)

Ingen kommentarer:

Blogglisten