1. mars 2006

Fart?

Helt siden jeg så Ulf med Vimsan i Sverige sist vår (se video her), har jeg vært bekymret for Tam mhp om jeg kommer til å trene han slik at han får like bra fart som det Vimsan har. Jeg skal ikke nå påstå at jeg tror vi kommer til å klare det, men jeg _tror_ nå at farten kommer til å bli bra.

Det virker som at Tam blir mer og mer glad i belønninga for hver dag som går. Dette har jeg jo observert til gangs også med Storm, og Tam ser ikke ut til å være noe unntak. Alt som ligner en leke kan han nå gå gjennom ild og vann for. I alle fall nesten. Det som tilsynelatende står igjen, er å få han til å skjønne at leken er mye viktigere enn andre (fremmede) hunder også.

Som planen var, ble det rutetrening i går kveld. Vi trente på en parkeringsplass helt for oss selv i -15 grader. Jeg la musematta "på baksida" av ei veldig stor rute og belønna med å kaste en leke bakfra og over hodet på Tam når han løp mot matta. To reps og han så ikke etter hverken rute eller matte. Han bare løp det styggeste han var god for bort fra meg når jeg ble passiv etter lek. På slutten av økta starta han på kommando fra utgangsstilling 20 meter fra ruta og løp rett igjennom ruta med veldig bra fart.

Jeg avslutta økta med å mange reps på veldig kort avstand der jeg klikket når han var i bakre halvdel av ruta (belønte i midten). Jeg gjorde dette fra alle vinkler for å forsikre meg om at han ikke skal "glemme" å følge med på hvor ruta faktisk er. Det hjelper jo ikke å løpe fort hvis han ikke finner ruta...

I kveld blir det trening sammen med Nidaros BHK på ASKO igjen - det blir spennende å se om han fremdeles skal spise opp alt av samme art som seg selv...

Ingen kommentarer:

Blogglisten