14. mars 2006

Intensiv økt nesten uten pauser

Siden gårdagens trening på nytt viste at Tam ikke har nok fart i apporteringa si, ble det i dag trent kun på innkomstene. Planen var at Marthe skulle kaste apportbukken en meter eller to framfor Tam, for så å slippe når han hadde fokus rettet mot den, men dette ble faktisk litt i vanskeligste laget... Hvis han ikke får godt grep på direkten, løper han bare over. Etter et par mer eller mindre mislykkede reps ble det derfor to reps med lavere kriterier - en rep der han fikk apporten direkte i kjeften, og en rep der den nesten ble lagt på bakken. Begge reps med veldig bra fart og fine innkomster.

Etter dette ble det mye dekk fra holdt og fra utgangsstilling, og igjen feilet jeg han relativt mye for å legge seg uten at jeg ga kommando. Stimuluskontrollen begynner å bli bra! Siden vi nå også har bra bli liggende hvor jeg kan gå bak og inntil, mangler vi nå bare stimuluskontroll på sitt opp i utgangsstilling før vi kan kjede LP1-øvelsen "Dekk fra holdt".

Det ble også tre reps med innkalling fra sitt i kveld. Tam reagerer nå fint på kommando. Denne øvelsen er i boks. Her mangler vi kun generalisering og variabel forsterkning (jeg kommer nok til å belønne hver rep en god stund til...).

Det ble også tid til en dose bli liggende i kveld. Dette går veldig bra - øvelsen er i realiteten på plass bare vi får trent inn sitt opp fra utgangsstilling på kommando (han har vel og merke ikke ligget lenger enn max 20 sek mellom hvert klikk foreløbig).

Og ja, det ble også litt stå under marsj. Jeg trente mest mens jeg gikk sidelengs, men det ble også noen reps der jeg gikk "vanlig fri ved fot" før jeg kommanderte. Det går seg til :)

Dette ble en intensiv økt med kun en pause i bilen, men alt i alt ble det en veldig bra økt!

Ingen kommentarer:

Blogglisten