28. februar 2006

Ny trening i ridehuset

I går kveld ble det en ny tur i ridehuset. Det ble igjen, mye stå-trening. Innkalling med stå begynner faktisk å bli så bra at det er realistisk å kjede hele øvelsen i løpet av noen treningsøkter hvis jeg fortsetter å prioritere det. Det har jeg i midlertid ikke tenkt å gjøre :)

Jeg har tenkt å følge litt den samme taktikken med delmomenter som jeg pleier å gjøre med grunnferdighetene: bla fort igjennom og introdusere mange delmomenter uten å perfeksjonere dem, for deretter å terpe på andre gjennomløp. Vi har foreløbig ikke stå under marsj på repertoaret, så det spørs om ikke det blir prioritert nå framover.

Det ble også en ny økt med hinder i går. Jeg hadde planlagt å trene med musematte i går, men siden bilen var tom (!) for musematter ble det igjen frishaping og belønning med en ball som suste over hodet på Tam, bakfra. SINNSYK FART blir resultatet. Jeg må få inn matta her nokså fort. Jeg vil at dette skal være kontrollerbart :)

Det er nesten litt overraskende å se hvor artig Tam synes denne treninga er. Ut i økta forlanget jeg at han skulle komme i utgangsstilling etter at vi avslutta leken, før neste repetisjon over hinderet. Dette resulterte to ganger i at han tok 4-5-6 lynkjappe hopp fram og tilbake over hinderet. Nesten (bare nesten) uten tanke for om det skulle komme en kong susende.

I kveld har jeg forøvrig tenkt å eksperimentere med en kombinasjon av musematte _og_ lignende belønning under rutetrening.

Ingen kommentarer:

Blogglisten