17. mars 2006

Slutt på finværet :(

Da var det slutt på finværet for denne gang... Selv om vi tok treningsfri i går for å ha mye krutt til i dag, har vi derfor trent inne.

Det vil si - vi har hatt to inneøkter og en tur etter skogsveien som går videre oppover forbi Solbakken.

Den første inneøkta ble gjennomført rett etter frukost. Vi trente stå under marsj, dekk fra holdt og tannvisning.

Dekk fra holdt begynner å bli bra, men stå under marsj er fremdeles vanskelig - på stå-kommandoen tar han fremdeles et steg ut til venstre. Det er vanskelig å bestemme seg for hvordan jeg skal gripe an dette. Han stopper og står perfekt i front, både når jeg står stille og når jeg rygger. Det samme gjør han når jeg går sidelengs og når jeg går rett fram med han et par skritt bak (når han kommer småløpende opp for å komme inntil min venstre fot). Men: Går jeg fri ved fot for så å kommandere "stå", så tar han som regel et lite skritt ut til venstre. Jeg bestemmer meg her og nå for at dette ikke skal trenes uten at jeg har en liten kant som fysisk hindrer han i å ta det ene steget ut til venste.

Tannvisninga ble gjennomført i bånd. Dette fordi Tam hadde en tendes til å sprette bort i det Marthe næremet seg, sist vi trente tannvisning. Med båndet på, så får han ikke sjansen til dette, og han får da heller ikke belønning (unnslippe ubehaget) gjennom å gjøre feil. Dette viste seg å være lurt. Jeg fikk klikka noen ganger for at han satt i ro mens Marthe nærmet seg oss og etterhvert for at han satt i ro mens Marthe beveget hendene tett inntil fjeset hans. Økta ble avslutta med flere reps der Marthe faktisk letta på overleppa og så på tennene hans!

Etter første økt med tannvisning, var jeg overrasket over at dette skulle by på problemer. Etter andre økt ser jeg at dette ikke kommer til å by på problemer :)

Under skogsturen ble det litt fri ved fot- og innkallingstrening. På noen av innkallingene kommanderte jeg også stå. Veldig fin stopp på et par av repetisjonene!

På siste inneøkta ble det mer tannvisning, mye fri ved fot og mer tungapport.

Jeg skal prioritere fri ved foten litt ekstre framover i og med at vi har trent så mye dekk fra holdt og stå under marsj i det siste. Jeg vil ikke at det ene skal være mer dominant enn det andre (han har litt for lett for å tilby dekk fra holdt og stå under marsj hvis det går lenge mellom hver belønning nå).

Ingen kommentarer:

Blogglisten