15. januar 2006

Mye trening - lite blogging!

Det er år og dag siden sist noe ble blogget, men det har vært veldig mye trening i det siste.

Med unntak av sist fredag har det vært trening minst en økt for dagen siden siste/forrige innslag i bloggen. Vi har trent ca 10 økter på 7 forskjellige steder!

Vi har trent mye ute, både lydighet og bruks. Det har vært mildt i trøndelagen de siste dagene, så vi har til og med hatt et par runderingsøkter på barmark!

På lydighetsfronten er det egentlig ikke så mye å berette om... Vi har fortsatt på det vi har drevet med den siste tiden; hold fast, innkomster med apportbukk, bli liggende og neseprøve. All denne treningen har forsåvidt vært uten problemer. Det største problemet vi har er nok at vi trener på "alt".

Når man trener på "alt" får man en bred grunnplattform. Det er vel og bra, men i perioder så synes jeg at man merker framgangen litt for dårlig. Det kan være skummelt. Treneren er avhengig av belønning for å trene bra. Framgang er god belønning for de fleste som driver med hundetrening vil jeg tro :) Derfor er det lurt å narre seg selv til å tro at man er god trener innimellom... bare ikke alltid!


Når det gjelder brukstreninga må jeg innrømme at vi ikke har kommet noe særlig lenger selv om vi har trent mye.

Det har blitt relativt mye meldingstrening, og vi har fått flytta meldinga ut. En økt ute på p-plass og en i p-hus har gått relativt bra, men det har ikke vært samme fart og fandenivolskhet som inne. Jeg håper dette kommer!

I går prioriterte jeg melding i stedet for søk når vi skulle rundere. Det gikk i dass for å si det enkelt. Noen ganger skjønner jeg ikke at det går an å være så lite tilpasningsdyktig når det gjelder kriterier (jeg snakker om meg selv altså)...

Jeg hadde bestemt meg for å kjøre rett på full melding (uten søk) med synlig figurant på ca 30 meter. Dette gikk _ikke_. Likevel ble det flere reps i forskjellige varianter uten at jeg senket kriteriene på en slik måte at jeg fikk fornuftig trening ut av det.

Kunne kanskje prøve å skylde på at Tam er pubertal og at han hadde en dårlig dag, men jeg tror nok at treneren hadde en enda dårligere dag (og kanskje var enda mer pubertal). Til mitt forsvar skal jeg si at det _er_ vanskelig å velge:

Når en kjede som sitter et sted ikke sitter et annet sted - skal man ta dele opp og trene mer på delmomentene på det nye stedet - eller skal man gjøre kjeden lettere ved feks å redusere forstyrrelser, avstand etc? Ikke lett å vite...

Jeg tror likevel at det _alle_ beste er at alle smådeler funker bra i alle mulige dumme varianter av forstyrrelser og på alle mulige steder i tillegg til at hele kjeden sitter i de samme situasjonene/stedene. Da er man tryggere på at man ikke har hull/svake ledd som plutselig kommer og tar deg bakfra.

Konklusjonen blir nok at alle delene _skal_ være tilstrekkelig generaliserte og kvalitetssikret før man kjører hel kjede i en ny setting. Minuset er selfølgelig at dette tar lenger tid enn om man hopper rett på full kjede i hver setting. Hvis det går bra så har man spart en del tid, men man kan risikere at man har noen hull som kan dukke opp senere.

I dag ble det feltsøkdebut. Vi startet med innkomster fra hjelper på ca 40 meter. Dette gikk bra med ulike gjenstander så lenge hjelperen ga Tam gjenstanden. Når vi etterpå prøvde å la Tam springe en liten "omvei" for å plukke opp og ta med gjenstanden på tur inn ble det for vanskelig. Her står det igjen mye plukk opp-trening!

Plukk opp-treningen har vært forsømt.... Dette skal vi ta igjen! Man kan jo drive mye plukk opp-trening og generalisering inne. Så her bør det kunne bli mange klikk på kort tid. Både mhp forskjellige gjenstander og forskjellige plukk opp-varianter.

Ingen kommentarer:

Blogglisten