28. januar 2007

Overvær

Da har vi starta å trene på markering av gjenstander på overvær i patrulje. Vi trener fast siste lørdag i hver måned og i går var det altså overvær som stod på programmet. Tam fikk ni repetisjoner (3 x 3 gjenstander) hvor de fleste av gjenstandene var synlige. Han markerte 8 av 9 helt fint, så vi er godt i gang.

Gjenstandene ble kasta ut 5-10 m på vindsida av en vei. Vi brukte gjenstander som gjorde det mulig å gjemme belønninga i dem. Vi la feks. kongen i pei lomme på en sekk etc. Så gikk vi "tur" og lot hunden gå ut til gjenstanden på direkten når han fikk se den eller fikk overvær av den.

Enkel trening. Og glad blir jeg når vi også i plenum trener slik jeg selv hadde ville ha gjort det :) Noen vil kanskje si at det ikke er klikkersk å gjemme belønninga i gjenstanden, men det er jeg faktisk helt uenig i. Det er i alle fall sikkert at man ikke forsterker feil adferd på noen måte ved å legge opp treninga slik. Man kunne feks. lært hunden at veien til belønning går via feks. targeting av gjenstanden, men jeg ser ikke poenget.

Ellers ble det også ei økt med lydighetstrening. Vi fikk ei god dose kommandering på fri ved fot i dypsnøen. Tam var med på notene og gikk nokså bra, men latenstida etter hver belønning var lengre enn den pleier å være. Vi kjørte også en LP1-innkalling med kommandant. Ok utførelse med ok fart, men han løper ikke så fort han kan! Dvs. at farten kan bli bedre!

Jeg skal den kommende mnd. prøve følgende for å se om vi kan få opp tempoet et hakk: Inkalling fra hjelper hvor jeg bruker MYE påvirkning (spretting av ball, kasting av kong etc) og belønner på direkten ved høy fart, uten at Tam må komme i utgangsstilling først. Målet er å få Tam til å synes at det morsomte i værden er å løpe så fort han klarer på min kommando.

Det ble også ei økt med fellesdekk. Ikke så mye å kommentere, men Tam ligger ikke godt nok til at jeg kan gjøre det LP2-likt (skjult fører i 3 min). Derfor ble det litt trening med synlig og litt med skjult fører og kanskje inntil ett min mellom belønningene på det lengste. Han var forøvrig noe mer ukonsentrert enn vanlig, med bl.a. litt snusing. Han la seg også over på skinka en gang, men dette unnskylder jeg med det veldig glatte underlaget. Ved en anledning begynte han også å rulle seg! Det har han aldri gjort før, så vi får se om det blir et problem. Kanskje det var fordi vi trente med dekken(?).

Dette var fellesdekk nr. ni av de ti vi har satt oss som mål å gjennomføre før neste konkurranse. Det betyr at vi må sette oss nye mål (vi kan jo ikke la være å trene fellesdekk når vi har nådd de ti som var målet : ). Målet framover blir å få til tre fellesdekker pr. uke (med andre hunder enn dem som bor på Solbakken).

Vi har trent mindre enn vanlig de siste dagene, så det skal bli spennende å se hvordan det påvirker Tam på de kommende treningsøktene. I morgen regner jeg med at det blir "fellestrening" med Nidaros BHK.

1 kommentar:

Marianne sa...

Håper fellesdekken ordner seg, høres iallefall ut som om du gjør de rette tingene. Du får bare stå på så kommer nok resultatene!

Blogglisten