4. januar 2007

Lyttepost - igjen

Siste onsdag før jul var det også lyttepost som stod på programmet, når hundetroppen var samla for si ukentlige trening. Noen ord om den økta og hvordan jeg så for meg at dette bør trenes i starten, kan du lese om i denne postinga. I kveld fulgte jeg den oppskrifta, og jeg føler nå at vi er på rett vei :)

Vi fikk 3 repetisjoner i kveld, og allerede på første rep kom Tam frivillig i utgangsstilling for å "få lov til å lytte". Dette viser tydelig at han setter situasjonene i sammenheng med potensiale for belønning (lek hos figurant). Slik skal det være! Da er man klar for å begynne å trene ;)

I tillegg til lyttepost, ble det også to økter med fellesdekk-trening. Begge øktene med to relativt fremmede og spennende tisper. Den første økta skjedde uten at vi hadde trent på noe annet først. Dette gjorde at kriteriene ble i høyeste laget for Tam. Resultatet var piping :|

Som det ofte skjer (i alle fall for meg) når man ikke er alt for vant med å trene sammen med dem man har ved sida av seg, legger man lista litt for høyt. Grunnen er antageligvis at man skal vise at hunden er litt bedre enn den faktisk er. For høye kriterier for å vise at hunden egentlig er veldig god, og for lav frekvens fordi man føler at dem som ikke har klikkertreninga i årene ser rart på alle som belønner mer enn fem ganger i løpet av ei økt. Ikke nok med at vi fikk piping, men Tam satte seg også opp to (!) ganger.

Den andre økta med fellesdekk-trening gikk forøvrig veldig bra. Litt lavere kriterier og vesentlig høyere forsterkningsfrekvens. Nå sitter jeg (igjen) og tror at vi skal bli verdensmestere. Heldigvis - det er artigst da :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm, känner allt igen mig i det du skriver... Tro varför det måste gå dåligt ibland för att man ska träna som man kan/vill?

Hur som helst, jag håller tummarna för er på tävlingen!
Gott nytt år och god fortsättning!
Hälsa!

Håkon Groven sa...

Jeg mener noen sa noe om at det ikke bør gå dårlig på mer enn 20% av repetisjonene :D

Anonym sa...

NU förstår jag! Vi lägger in sådana pass ibland, för att få upp andelen dåliga procent!! Det ska ju gå bra i 80 %, eller hur?!! :D

Håkon Groven sa...

Slik var det ja!

Blogglisten