8. januar 2007

Fremdeles fokus på LP

I går ble det to økter med LP.

På den første økta trente vi på de to øvelsene som vi har mest problemer med - avstandsdirrigering og hopp over hinder.

Som jeg har skrevet en del om i det siste, har jeg "gått tilbake" og trent en del frivillige stillingsforandringer (ja det kan diskuteres om dette er å "gå tilbake"). Jeg har forøvrig ikke vært tøff nok til at jeg har trent frivillig på lang avstand. Max avstand har nok vært tre meter, men dette går til gjengjeld veldig bra, og Tam har ingen problemer med å skille mellom frivillig og kommando.

Det er riktignok mye i situasjonen som viser han om jeg vil ha frivillig adferd, eller om jeg vil at han skal vente på kommando. Først og fremst er det nok avstanden og måten jeg går fra han på som viser han om jeg vil ha frivillig adferd eller ikke.

Jeg kommer ikke til å bruke tid på lære han at det i enkelte sammenhenger er "lov" å forandre stilling frivillig, i øvelsen. Jeg skiller på øvelse (med kommando) og utenfor øvelse (frivillig).

I går veksla jeg mellom å klikke/belønne hver (frivillig) stillingsforandring og å belønne annenhver. Jeg trente også en del på siste leddet i øvelse: Neddekk på kommando (ca fem meter avstand), gå tilbake bak hunden og til slutte gå inntil og kommandere oppsitt. Safe trening hvor vi lå helt opp mot 100%.

Vi trente også på hopp over hinder. Den siste tida her jeg her startet alle økter med 2-3 "innkalling fra sitt" over hinderet. Dette har gitt resultatet, og man ser nå lett at øvelsen er skikkelig baklengskjeda. Etter 2-3 reps av siste leddet har jeg så kjørt en eller to reps hel øvelse. Jeg tipper at vi nå har ca 10 reps 10'er-messige øvelser på rad!

I går kveld var vi på Rotvoll sammen med Marit og Elisabeth. Siden min og Enyas coach ligger utslått i influensa, trente jeg både Enya og Tam på denne økta. Og bra gikk det!

Enya er definitivt klar for LP-debut. Jeg kjørte gjennom de fleste øvelsene opptil flere ganger, og det så veldig bra ut.

Også med Tam kjørte jeg gjennom de fleste øvelsene. Vi startet med at Marit kommanderte oss gjennom dekk og stå under marsj, fri ved fot og ut til kon. Alt dette gikk bra, men det ble for høye kriterier for Tam å bli tatt rett fra bilen og ut i "konkurransesituasjon" med to ukjente hunder like ved. Resultatet ble piping, og da hjelper det lite at gjennomføring ellers er bra.

Jeg håper jeg snart lærer at høy frekvens er det eneste som teller de 3 første minuttene sammen med fremmede hunder!

Ellers ble det en god del fri ved fot, enkeltdekk i nærheten av de andre hundene og igjen (som på første økt) litt hopp over hinder.

Ingen kommentarer:

Blogglisten