22. januar 2007

8 av 10

Vi har fremdeles fokus på fellesdekk og fredag ble det ei ny dose sammen med Nova, Tia ogTrixie. Jeg brukte Marthe som hjelper og strakk strikken både mhp. forstyrrelser (Tam har først og fremst problemer med å ligge lenge ved siden av tisper, og Trixie var i tillegg løpsk) og mhp. tid. Han ligger fremdeles veldig lett, og Marthe måtte i løpet av 2 x ca 2 min be han legge seg ned igjen en gang (Tam satte seg halvveis opp).

I helga hadde vi helgekurs, så vi prioriterte noe så sjeldent som to dager uten trening (bortsett fra at Tam var med som demohund og viste en del grunnferdigheter og litt baklengskjeding). Du kan forresten se videre kursplaner her.

I kveld var vi på Nidarostrening og fikk også gjennomført litt fellesdekk-trening. Riktignok måtte vi nærmest løpe bort for å bli med på en ikke-annonsert fellesdekk (det er kanskje forståelig at de ikke annonserer noe som helst til oss som kommer til å slå dem alle både gule og blå, og ikke minst flate ;) Det gjorde at vi, av hensyn til de andre, ikke la oss helt inntil, men på ca 10 meters avstand til nærmeste hund. Også i dag brukte vi Marthe som hjelper. Tam lå fint i 3 + 1 min. Kriteriene var nok høye nok selv om vi hadde lang avstand for Marthe kunne melde at Tam lå og småpep på første rep. Den siste repetisjonen belønte jeg med innkalling, klikk og kong (nei det er ikke derfor han piper).

Da har vi altså gjennomført åtte av de ti fellesdekkene vi satte oss som mål etter den mislykkede fellesdekken på forrige konkurranse. Jeg må innrømme at jeg ikke føler meg trygg på at vi har blitt noe bedre, men jeg skal fortsette og holde fokus!

I tillegg har vi trent en del fri ved fot, apportering over hinder (med treapport), dekk og stå under marsj og avstandsdirrigering (belønner stort sett hver forandring, men av og til tar vi to forandringer for en belønning).

Ellers kan jeg annonsere at den yngste hannhunden i flokken fremdeles er den som er tøffest i trynet. I alle fall når han er og trener sammen med andre.

Ingen kommentarer:

Blogglisten