24. januar 2007

Hvordan belønne/påvise ved lyttepost?

Følgende er spm/svar som jeg har saksa fra e-posting med en ex-soldat:

Ved lytting - hvordan vil du belønne/påvise?

Jeg har gitt "vis"-kommando så snart Tam har markert lyd, og deretter påvist akkurat som ved rundering. Dvs. løping i relativt stor fart ut til figurant.

Det jeg forøvrig har tenkt på er hvordan jeg gjør dette ved bandhundjakt med elghundene. Der er jo ikke jakta ferdig når vi hører en lyd, men når vi har kommet på syns-/skuddhold (og avfyrt skuddet). Dette gjør jo at man får et ledd med lurjakt som starter etter lydmarkeringa.

Så: Det jeg lurer på er om jeg bør lære Tam å "smygjakte" fram til figuranten, etter at han har markert lyd.

Svar:

Hvis du lærer Tam å påvise sikkert kan du vel egentlig selv bestemme når du
ønsker å smygjakte på slasken eller når du vil styrte rett på. Det er ikke
verre enn at du bestemmer tempoet ut på påvisning, tar noen pauser på vei ut
osv. Sikkert greit om du gjør dette noen ganger på trening slik at du vet
hvordan hunden reagerer på å ikke få styrte rett ut, men tror ikke dette er
noe du trenger å bruke mye energi på å lære inn. Noe er hundelæring - andre
ting er hundeførerarbeid som hunden egentlig ikke trenger å lære.

Når det gjelder forsterkning av markeringsadferd gjøres vel dette egentlig
best ved å la hunden påvise rimelig umiddelbart (litt variasjon i ventetid
er greit). Men på slutten av min militær karriere hellet jeg mer og mer mot
at markeringen ikke trengte å forsterkes i særlig grad. Hvis man setter seg
ned på post med en fersk hund vil den naturlig rette oppmerksomheten mot
lyder den hører. Så det hunden egentlig trenger å lære sikkert er påvisning,
slik at du kan påvise når du vil (og det trener vi strengt tatt under
rundering også).

Hvis hunden alltid får en lyd og påvisning etter 1-5 min lytting, får man
ofte veldig slitsomme hunder på posten (stressing/piping osv). Så på mange
hunder er en grei lytteøkt ofte å bare sette seg ned på post og kule´n i 30
min før du klapper bikkja og avslutter. Lyd og påvisning trenger ikke kjøres
mange ganger for å opprettholde nivået så snart hunden har lært
lyttepostkonseptet rimelig greit. Men det kommer selvfølgelig an på hva som
trengs å jobbes med på den enkelte hunden...

Gode råd - gjett fra hvem!

Ingen kommentarer:

Blogglisten