12. november 2006

Runderingstrening

I dag ble det ei økt med rundering i Anemarka. Vi startet med enkelt meldingstrening med fastbitt, med Morten som figurant.

Synlig figurant ble plassert på ca. 30 meter. Jeg startet med Tam inne hos meg, hjalp han litt (berørte så vidt fastbittet), slik at han selv tok bittet og kom i utgangsstilling. Etter å ha koblet på påvisningslina fikk han så belønning i form av "vis"-kommandoen. Etter belønning hos Morten startet vi kjeda ute hos figuranten. Morten holdt tak i Tam mens jeg gikk tilbake til midtlinja. Tam grep da bittet med tilsvarende hjelp som jeg ga, fra Morten. Dette gikk også fint. Til slutt kjørte vi hel kjede. Også nå benyttet Morten litt hjelp, men faktisk mye mindre hjelp en jeg hadde forventet. Morten trodde faktisk at han hadde tatt bittet uten hjelp. Dette betyr at vi er veldig nærme ferdig (ikke-generalisert) melding! Flink som jeg var, avslutta jeg meldingstreninga med dette :)

Etter ei god pause ble det så ei søksøkt med ni slag. Dette ble i meste laget, så intensiteten gikk noe ned på de siste slagene. Kombinert med at det ble litt høyere kriterier på de siste 2-3 slagene, gikk da også kvaliteten på treninga ned.

Vi noterer følgende to punkter på TODO-lista før neste søksøkt:

1)
Vi skal jobbe med "flying" med synlige figuranter slik at jeg blir kvitt behovet for å gi "rundér"-kommando når han passerer midtlinja. I dag stoppa han ved ett tilfelle rett etter å ha passert midtlinja, når jeg ikke ga kommando. Jeg mistenker at han har samme tendensene som Enya - litt avhengig av å få beskjed i form av kommandoen for å fortsette.

2)
Jeg skal bruke samme taktikk som som beskrevet for punkt 1, for å få han til å skjønne at det faktisk er ok å tjuvstarte fra midtlinja. Han skal sitte så løst i utgangsstilling på midtlinja at han startert hvis det går lang nok tid uten at kommando blir gitt. Med synlige figuranter på kort avstand bør dette gå greit.

Hovedmålet med både punkt 1 og 2 er følgende:
- motvirke at kommandoene blir gradvis dårligere
- skal kunne fungere (både nå og senere) som reperasjon av kommandoer som begynner å bli dårlige
- Tam skal være "sikker på" at det er figurantene som gir poeng :)

Ingen kommentarer:

Blogglisten