17. november 2006

Fremmadsendig

Og da er vi i gang med fremmadsendinga!

Så vidt jeg husker trente vi litt med travtarget for ett og et halvt år sida, eller noe i den dur...(?).

I går kveld tok vi opp tråden igjen. Og det gikk veldig bra :) På slutten av økta, "med riktig Pavlov".

Uttrykket "riktig Pavlov" betyr at hunden har intensitet som passer med det man skal trene på, slik at det blir lett å få fram den adferden man ønsker. Ivan Pavlov er bl.a. kjent for å ha oppdaget det som kalles klassisk betinging, og derav uttrykket.

Vi trente i går fremmadsendig ved bruk av target, en såkalt Alley Oop (AO), som egentlig bare er en litt fancy pinne som er synlig på avstand. Målet i første omgang er å lære at eneste måten å få klikk + belønning på, når AO'en står framme er å trave mot den. Hvis jeg trener mot slutten av økta, slik som i går, er dette veldig lett. I alle fall med Tam. Vi hadde sikkert 15 repetisjoner, men avstand fra 2 til 15 meter, og par et par av dem resulterte i gallopp. Galloppen får jeg når han lurer seg inn i utgangsstilling før han starter - da "kobler han over" på fremmadsending ala ut til kon og ruta.

Fokus for fremmadsendingstreninga foreløbig, er altså å lære Tam å trave ut til AO'en. Foruten å ha riktig Pavlov (les: trene på slutten av økta når det er lett å få trav), passer jeg på å bare klikke når han har blikket mot AO'en + at jeg belønner bare med godis (lav intensitet) og at godisen avleveres ved AO'en.

I tillegg til fremmadsendinga, trente vi bringkobbelmelding, avstandsdirringering og innkalling med stå. Alt i alt ei veldig bra økt.

Det eneste som jeg stiller litt spm. ved er at han på meldingstreninga (med synlig figurant) tok bittet i kjeften veldig tidlig. Han løp riktignok helt ut til figuranten før han snudde. Hvis dette ikke løser seg med skjulte figuranter, får vi spe på med store doser løsbittmelding (figuranten holder bittet til Tam kommer ut).

Ingen kommentarer:

Blogglisten