13. januar 2009

Mere hals

Det ble smått med trening i går også, men vi fikk igjen til litt trening på hals ifm. foring.

Halsen har blitt bra, men jeg tar meg selv i å trene uten entydige kriterier. Eller sagt på en anne måte: Mange entydige kriterier.

I løpet av ei kort økt hadde jeg fokus på "alt": Stimuluskontroll, sitte stille med rompa i utg.stilling, strekke strikken, kraftige bjeff og høy frekvens på bjeffinga.

Men Tam gjør det bra til tross for dårlig planlagt trening :)

Veien videre nå blir å "gå tilbake", selv om jeg synes vi har tatt noen sjumilssteg de siste dagene. Særlig med tanke på stimuluskontroll.

Planen for de kommende øktene blir å trene med Tam i front og bare fokusere på selve halsen - kraftige bjeff med relativt høy frekvens. Strekking av strikk vil nok delvis inngå, men vi venter med stimuluskontroll og sitte stille med rompa. Når det gjelder det siste (sitte stille) kommer jeg til å plassere Tam sittende inntil en vegg, slik at feil adferd ikke forsterkes, inntil også rompa blir et kriterie i treninga igjen.

Hovedgrunnen til at jeg går litt tilbake er at jeg først vil ha en hals som er så god at vi begge kan begynne å fokusere på andre kriterier enn selve halsen. Hvis vi begynner å fokusere feks. på å sitte stille i utgangsstilling før dette er på plass, kan det lett bli vel mye å holde styr på, både for Tam og meg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Spennende å følge med! Men jeg savner en film :)

Blogglisten