4. mai 2008

Spor og passiv markering


Den siste tida har vi hatt fokus på de momentene Tam trenger som patruljehund i HV.

I dag har vi trent passiv markering, og vi har gått et spor uten gjenstander. Det har også blitt et par økter med passiv markering og noen småspor med gjenstander tidligere i helga.

For det første gikk sporet i kveld veldig bra! Ca sju hundre meter med en time liggetid. Tam var veldig intens og løfta vel knapt nok nesa fra sporet en eneste gang. Det meste av sporet gikk på skogsvegetasjon, men det var også noen titalls meter på grus-/jordvei.

De siste øktene vi har hatt med passiv markering har vært litt så som så. Jeg har utfordra en del og kriteriene har vært i høyeste laget. Dette har ført til en del plukking, også i de små-sporene vi har gått.

Jeg tror jeg skal tvinge meg selv til å gjøre grundig arbeid med "tørrtrening" av passiv markering den uka som kommer, så kan jeg ha som mål å gått mange feilfrie småspor neste helg.

De gjenstandene som vil være vanskeligst å ikke plukke er tradisjonelle sporpinner. Grunnen til dette er at Tam har desidert flest plukkerepetisjoner med slike.

Jeg setter meg som mål å gå 50 meter spor med ti pinner feilfritt (dvs passiv markering og ikke plukking på alle gjenstander) i løpet av neste helg.

Ingen kommentarer:

Blogglisten