29. mai 2008

Dekkmarkering - igjen

I kveld har vi gått fire småspor for å trene dekkmarkering.

Alle sporene var rette og liggetida var 5, 10, 60 og 5 min. Tre spor på skogsunderlag og ett spor på grus.

Rett før alle sporene ble det 5-10 reps tørrtrening med sporsele og sporline på, før vi gikk sporene.

Alle sporstartene ble gjort som spontanspor der vi kryssa 90 grader på.

Totalt sett er jeg veldig godt fornøyd med treninga i kveld.

Tam plukka et batteri (de små man har i fjernkontrollen) og en tradisjonell sporpinne, ellers så gikk dette veldig bra. I alle fall langt over 80%!

Det er artig å se at ting går seg til med målretta trening, men jeg vet av vi likevel har et stykke å gå før han legger seg på en pinne etter mange hundre meter sporing uten gjenstander...

Ellers fikk vi også kjeda LP2-hoppet i dag. Vi kjeda for deretter å kjøre en rep hel øvelse. Grunne til dette, er at denne øvelsen er med i godkjenningsprogrammet for militære patruljehunder - dvs. vi skal ha den på oppmeldingsprøva vi skal ha på lørdag.

Som avslutning på kvelden ble det ei økt med skuddtrening. Vi kjørte relativt konkurranselik enkeltdekk med synlig fører og skudd på 30-40 m avstand (skjult og delvis synlig skytter). På de to første skuddene gikk jeg tilbake og belønna ca 15 sek etter skudd (med godis). Deretter fikk vi to skudd med ca 30 sek mellomrom og deretter belønning. Så et nytt enkeltskudd. Etter siste skudd + belønning trente vi så noen min uten skudd. Tam ligger fjellstøtt!

Planen videre med dekkmarkeringa er å fortsette i samme gata:
Mye sporlik "tørrtrening"
Enkle "gjenstandspor"

I morgen er det coachen som har ansvaret for sportreninga, så da får vi se om det ho mener stemmer med min plan (vi får håpe ho leser bloggen : ).

Ingen kommentarer:

Blogglisten