31. desember 2006

Konkurranseforberedelser

Det har blitt en del lydighetstrening i romjula. I og med at vi skal konkurrere LP andre helga i januar, har brukstreninga blitt nedprioritert.

I går var vi på Canis-jordet og hadde ei LP-økt med Herr og Fru Canis. Fint å få kjørt gjennom en del av øvelsene med kommandant. Jeg ser at min daglige coach trenger å bli "tøffere" når ho kommanderer meg på fri ved fot. Utfordringer med hyppige kommandoer og elitemessige momenter bør nok inn på programmet.

Status pr i går var som følger:

Fri ved fot: Tams posisjon har blitt mye bedre. Jeg har fått han litt lenger bak og han holder seg der både ved vanlig og sakte marsj. Under springmarsj har han forøvrig litt tendens til å trekke fram. Dette må det trenes på! Vi må også trene mer på overgang fra vanlig til sakte marsj. Her har han tendenser til å holdte. Videre er det som jeg skrev over viktig for meg å bli kommandert på elitemomenter. Vendinger på stedet, vendinger med holdt, 2-stegsmomentene etc må bli en del av treninga også med kommandant nå.

Stå og dekk under marsj: Som jeg har skrevet før, skiller jeg nå på stå og dekk under marsj ved å kommandere på hhv venstre og høyre fot. Dette funker veldig bra, og det skal mye til at vi dummer oss ut på stim.ktrl. Det gjorde vi forøvrig i går. Grunnen var nok helt enkelt at Tam så bort akkurat i det jeg ga kommandoen. Det var nok til at jeg fikk en stå på dekk-kommandoen. Stimuluskontrollen er altså noe vi må fortsette å jobbe med. Ellers synes jeg at både stoppen og neddekken er bra. Det eneste jeg synes jeg bør pirke på er at Tam er noe ukonsentrert når jeg går tilbake til han - han ser til sidene og kan ha snusetendenser.

Hopp over hinder m/sitt: Dette er en øvelse som vi nå en gang for alle må få øverst på lista. I går trente vi en god del, men det meste bærer preg av at denne øvelsen har blitt nedprioritert. I går var det først og fremst problemer med at han etter noen reps ikke gikk ut på kommando. Jeg gikk tilbake og kjørte frivillige uthopp, noe som fikset problemet der og da. Denne øvelsen er på ingen måte konkurranseklar, så her har vi pr. nå store sjanser for å nulle.

Innkalling med stå: Denne øvelsen trente vi ikke på i går, men den er nokså bra og definitivt klar for LP2.

Apportering: Denne øvelsen trente vi heller ikke på i går. Det som gjenstår på denne øvelsen er å kvalitetssikre at han venter på kommando, siden jeg har sett tendenser til tjuvstsarting her i det siste. Måten jeg kommer til å gjøre dette på, er å bruke Marthe til å fjerne apportbukken hvis Tam starter før han har fått kommando.

Avstandsdirrigering: Denne øvelsen var vi bare så vidt innom i går. Jeg viste Morten en halv øvelse, og det så veldig bra ut. Jeg vet forøvrig at denne øvelsen er skjør. Hovedproblemet nå er nok at Tam av og til ikke reagerer på kommando. Morten ga meg det rådet at jeg skal trene litt frivillige sitt/dekk-kombinasjoner innimellom. Jeg skal prøve meg fram med dette og se hvordan det går.

Fellesdekk: Denne øvelse trente vi heller ikke på i går(!!). Det burde vært en selvfølge, men slik ble det ikke. Jeg trente forøvrig litt enkeltdekk med synlig fører mens Tia og Ergo løp på kryss og tvers med hver sine konger. Tam lå helt rolig og tok knapt nok blikket fra meg. Jeg belønte med innkalling, som så ble belønnet med ball.

Ingen kommentarer:

Blogglisten