19. desember 2006

Ferie = hundetrening

Jeg hadde siste (hele) arbeidsdagen i 2006, sist torsdag. To uker ferie fører forhåpentligvis til ekstra doser hundetrening! Og fram til nå har det vært bra. Når jeg har anledning til å trene i dagslys blir det litt ekstra brukstrening, og de siste dagene har vi gått spor og trent feltsøk hver dag. Om kveldene har det så vært lydighet.

De siste sporene Tam har gått har vært relativt korte (inntil 200m) med inntil fem pinner. I sommer og i høst var jeg ikke tilfreds med sporinga vår, men med større fokus på sporing den siste mnd har framgangen kommet! Den siste uka har jeg vært veldig tilfreds etter hver økt, og det er et godt tegn. Det hjelper å trene :)

Feltsøket begynner også å ta form. Vi driver fremdeles med en gjenstan som Marthe legger ut i en 50x5m korridor mens vi leker. Når jeg blir passiv starter Tam en ny repetisjon på direkten. Jeg ser at vi er på rett vei her, men Tams (veldig) lave intensitet bekymrer meg litt. Tror jeg må tenke som jeg har gjort med apporteringa her: Trene få reps og kun når jeg tror alt ligger til rette for å få riktig intensitet. Jeg har jo ikke bruk for like mye fart ved feltsøk som jeg har ved apportering, men det er jo fint om han ikke går da :)

Nå har snøen kommet for fullt (30 cm på Solbakken). Vi tar oss en formiddagstur på Stavsøra for å trene lydighet. Spennende å se hva snøen har gjort med sommerforholdene våre...

Ingen kommentarer:

Blogglisten