10. februar 2006

Mye trening, lite blogging - igjen...

Vi har gjort unna nok en periode med mye trening og lite blogging. Mye jobbing må få deler av skylda... Jeg trøster meg med at det uansett er treninga som er viktigst - ikke blogginga :)

Den siste tida har vi variert mellom å trene inne hjemme, i ridehuset og på ASKO + brukstrening i Anemarka. Tam er fin og trene og er alltid på hugget. Vi sliter fremdeles en del når det er andre hunder til stede, men det bekymrer meg ikke veldig. Det bekymrer meg bare i den grad at jeg ikke må falle for fristelsen å trene bare hjemme.

Når vi har trent sammen med andre i det siste har jeg hatt hovedfokus på å holde Tam "innne hos meg". Dette har medført lite planlagt trening og i stedet mye lek. Jeg vet ikke om jeg skal si at dette har funket bedre en "seriøs trening med nøye planlegging".

Jeg føler at vi har vært innom det meste i det siste; fri ved fot, rygging, sitt/ligg/stå i front, bli sittende/liggende/stående, apportering, feltsøk, rundering, ut til kjegle, luktdiskriminering, melding/rundering. Det vi ikke har vært innom er noe særlig miljøtrening...

Ellers så er det fremdeles skralt med trening på hele øvelser. Innkalling fra sitt er fremdeles den eneste LP1-øvelsen vi har inne (kun 10 meters avstand). I tillegg så er vel muligens fri ved fot og lineføring bortimot bra nok til at han tåler et LP1-strekk uten belønning under veis (men jeg har ikke tenkt å finne det ut foreløbig).

Den kommende tida skal jeg ha fokus på å lære han å bli stående/liggende/sittende selv om jeg går rundt/bak ryggen hans.

Ingen kommentarer:

Blogglisten