24. februar 2006

Hinder-debut

Så har vi endelig funnet fram hinderet!

Etter kveldens økt i ridehuset hopper Tam over hinderet fra forskjellige vinkler på inntil 10 meters avstand.

Vi starta helt inntil hinderet med klikk og belønning med kong et par ganger for at han beveget seg mot hinderet. Derfra gikk det veldig raskt til jeg kunne kaste kongen over hodet på han samtidig med at han hoppet over. Jeg brukte klikkeren og klikka akkurat i det han passerte over hindere og rett før kongen kom til syne over hodet på han, men jeg kunne like godt latt være. Jeg fikk fort god timing på kongen. Dette gikk nok ekstra greitt fordi jeg har hatt litt fokus på at han skal få løpe noen meter bort fra meg før jeg kaster kongen etter han ved "vanlig belønning".

Planen videre er å variere mellom det jeg har gjort i dag, fri shaping med gods som belønning og ut til musematte med lek på matta som belønning. Variert trening i starten gir fleksibilitet senere.

Ellers ble det også tid til litt fri ved foten med fokus på holdter. Jeg la ned to hestehinder etter hverandre og fikk en lang, lav kant vi kunne gå langs med. Dette gjorde det enkelt å være hund og enkelt å være trener.

Vi avsluttet med seks reps innkalling fra sitt (!!). Idiotisk? Ja, men ikke så idiotisk som man skulle tro. Tam hadde veldig god fart på alle repetisjonene, med unntak av nr fem (etter at jeg feila han på tjuvstart på rep nr fire). Avstander på inntil 20 meter. Godt å ha en hel LP1-øvelse i boks. Skulle kanskje bare mangle med en BC på 14 mnd...

Ingen kommentarer:

Blogglisten