20. februar 2006

Dekk, dekk, dekk

I dag har det blitt tre småøkter med dekk. Hver økt på mellom 5 og 10 min.

Vi startet med dekk i front og la fort på kommando samtidig med at han la seg. I starten belønte jeg med tørrfor, men jeg gikk fort over til belønning med kong selv om Marthe lå feberhet på sofaen og helst ville ha ro.

Jeg skjønner godt at man kan ønske seg ro etter en hjemme-alene-dag med feber, en løpsk tispe og to alt for kåte elghunder .Tam viser fremdeles ingen tegn til å foretrekke løpske Enya framfor trening og synes at kong er bedre enn gull.

Vi trente alle tenkelige varianter av dekk i kveld - både i front, mens jeg rygget, mens jeg gikk framover med Tam på høyre side og mens jeg gikk fri ved fot. Hele tida fokuserte jeg på frivillige ligger, men jeg sa kommandoen stort sett hver gang, samtidig med at han la seg.

Jeg hadde også fokus på å belønne variert, og samtidig følge med på hvordan belønning en påvirket Tams adferd. Det sier seg selv at man får litt forskjellig resultat når man varierer mellom å belønne med kong fra høyre lomme, kong fra venstre lomme, kong fra bak ryggen, kong som avstandsbelønning bak, kong som avstandbelønning foran, hill's fra høyre lomme, hill's fra venstre lomme, labb fra høyre lomme og labb fra venstre lomme :D

Ingen kommentarer:

Blogglisten