18. februar 2006

Tre lydighetsøkter

I dag har det ikke blitt mindre enn tre lydighetsøkter!

Vi startet dagen med et dyrlegebesøk. Blodprøver i etterkant av rabbiesvaksinen stod på programmet. Dette gikk helt fint - Tam var eksemplarisk. Han er like lett å trene på veterinærkontoret som hjemme på kjøkkenet :) Jeg hadde han også oppå vekta: 19 kg.

Etter blodprøven ble det en halvtimes fri ved fot-trening på parkeringsplassen på City Syd. Med unntak av litt bli sittende-trening, beholdt vi båndet på. Tam blir ikke påvirket av verken folk eller biler!

Vi forflytta oss deretter bort på ASKO. Her ble det mer fri ved fot og en god dose bli sittende trening. Jeg kan nå gå så langt bort jeg vil (det virker i alle fall slik). Neste steget på bli-treninga blir nå å begynne å tøye tida mens jeg står i ro. Så lenge jeg beveger meg kan han nå sikkert sitte i et minutt. Jeg har også observert at bli liggende og bli stående er tilnærmet like bra som bli sittende selv om jeg bare har trent sitt. Generalisering kan bety så mangt :)

Etter ASKO ble det en hel ettermiddag i bur på hunderommet mens resten av familien var på skitur. Nå i kveld har vi hatt en inneøkt med dekk fra utgangsstilling. Dette har vært forsømt, og jeg syntes faktisk dette var veldig vanskelig. Etter å ha repetert noen dekk i front først, fikk jeg fram dekk i utgangsstilling på direkten. Tam legger seg forøvrig litt "utover", og det vil vi selfølgelig ikke ha noe av. Jeg eksperimenterte litt med forskjellig belønninsplassering og kom vel fram til at jeg bør droppe godbiten på utsiden av han, ved hans venstre midje. Dekkene ble fort finere i løpet av økta, men jeg må være obs her for han har veldig lyst til å vri seg litt, så han ser meg godt.

Planen for i morgen er en inneøkt hjemme og en økt i ridehuset. På innekta fortsetter jeg med dekk fra utgangsstilling. På økta i ridehuset har jeg tenkt å introdusere han for hinderet (hinderet har han faktisk ikke sett enda!).

Ingen kommentarer:

Blogglisten