1. juni 2009

Spor, feltsøk og kryp

Spor(-oppsøk)
La 2 20-30 meters spor med tre pinner i slutten (for å være HELT sikker på at han ikke går over). I praksis var det det samme sporet, men jeg merket to "oppsøk". Liggetid ca 40 min.

Før første sporet hadde vi to reps dekkmarkering i veien der vi startet oppsøket fra, bare for å minne han på at "ja, det er dekkmarkering som gjelder for pinner i sporet".

Satt han skrått på i riktig retning i begge oppsøkene og gjorde det ikke veldig konkurransemessig. Han tok sporene klokkerent og nølte ikke ift. retning i det hele tatt -> klikk og lekbelønning fra lomma etter 3-4 meter!

På det første sporet gikk han deretter over tre(!) pinner ila fem meter, så det ble et klikk til med påfølgende belønning (ja jeg trener på to ting samtidig, men prioriterer "alltid" å forsterke sporlyst :). På spor nr to ble belønning nr to etter fin markering av gjenstand.

Feltsøk
Jeg tråkka en koridor på 5X50 m, samtidig med at jeg la ut sporene. Fire gjenstander fordelt utover på de ti siste metrene.

Etter at vi hadde gått sporene ble det 100 meter sammenhengende lek bort til feltet. Før vi startet på feltet lå han i ro og hvilte i et par min.

Satte så på han trekanten og lot han starte frivillig fra utgangsstilling. Ikke stor fart (trav), men det virket likevel som om han var bevisst på hva han skulle (kanskje vel nøye i søket).

Han finner lett første gjenstand og har veldig god fart på returen. Første gjenstand ble ikke belønnet og søk etter gjenstand to så nesten helt likt ut som for den første. Belønner med lek etter andre gjenstand. Han finner også tredje gjenstand lett, på 50 m.

Kryp
Etter 20 min pause i hundegården avslutta vi med litt kryp (kombinert med burleker) på plenen. Til tross for lite trening i det siste og buret, klarte jeg å holde intensiteten nede. Krypen er ikke bra, men vi har nå hovedfokus på å få opp antall økter, så får vi se hvor det bærer :)

Veldig godt fornøyd med dagens økt, selv om det var første gang vi har gått rett fra spor til felt.

Neste sporøkt
2 km spor som jeg legger selv. Mix av godis og 4-5 gjenstander. 1.5 timers liggetid, lett terreng.

Neste feltsøkøkt
To korridorer med to gjenstander i hver, som legges ut med påvirkning av hjelper (hvis jeg får med meg hjelp). Minimum 3 min pause oppstallet, etter hver gjenstand.

Neste krypøkt
Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal konkretisere plan/kriterier for neste økt, utover at jeg skal sørge for at vi trener "noe annet først", slik at det blir lettere å få riktig intensitet. Fremdeles høy godbitfrekvens og fokus på at han skal flytte seg lite "pr flytt".

I morgen må vi få også få viet halsen og fremmadsending litt oppmerksomhet. Antageligvis blir det også mer felt.

Ingen kommentarer:

Blogglisten