7. juni 2009

Hvordan få en god innkalling?

Under følger noen generelle råd for innkallingstrening. Punktene forklarer prinsippene jeg selv bruker for å gå en god innkalling. Husk at det er stor forskjell på både raser og individ når det gjelder innkalling, men i alle tilfeller er det bare en ting som gjelder dersom du vil ha en bedre innkalling enn det du har i dag: Tren! Tren mer! Tren bedre!

  • Gjør det verdt det for hunden å komme til deg når du roper
  • Rop bare når du er nesten helt sikker på at hunden vil komme
  • Belønn så bra du kan hver eneste gang hunden kommer
  • Belønninga skal ikke ut av lomma før hunden er nærmere enn 2 meter
  • Se på det å få en god innkalling som en stige/trapp der stegene skal forseres, ett om gangen
  • Sørg for at dere har mange vellykkede innkallinnger på ett steg før går videre til neste steg
  • Vurder alltid hvilket steg en gitt situasjon tilsvarer, før du slipper hunden
  • Ikke slipp hunden i situasjoner du tror vil bli for vanskelige - husk ett steg i trappa om gangen
  • Dersom det er situasjoner der du ikke klarer å belønne hunden din bør du heller ikke slippe den der
  • Utvikle belønningene dine slik at du klarer å belønne hunden i "alle" situasjoner - først da kan dere trene i de samme situasjonene
  • En jakthund kan fint belønnes med å få jakte mer, men vi får et veldig godt våpen dersom vi fra hunden er valp, gjør den vant til å få (god!) godis på tur, i skogen, på fjellet etc
  • Når du slipper hunden på tur så er det bedre med en vellyket innkalling i løpet av en tur enn 2 vellykede og 1 mislykket
  • Vellykede repetisjoner tar oss videre opp i trappa
  • Ved mislykkede repetisjoner raser vi nedover i trappa
  • Innkallingssignal kan fint læres inn inne
  • Gi i starten innkallingssignalet samtidig med at hunden er på tur mot deg/når du ser at hunden vil komme

1 kommentar:

Kristin og Kaysa sa...

Takk for gode tips!
Jeg har ei finsk lapphundjente på
1,5 år. Har alltid slitt med innkalling (selvom jeg har trent mye, det er jo så mye annet som er spennende der ute:-)Kaysa er dessverre ikke interesset i godbiter, noe som har gjør det hele litt vanskeligere. Når jeg slipper henne, fyker hun avgårde (jeg er ikke lenger interessant)etter fugl. Skal jeg helt slutte med dette og kun jobbe med langline? Det er jo så fint å se henne bruke kroppen, men jeg vet jo at jeg ikke har noe kontroll på henne. Hadde vært hyggelig om du kan gi noen tips for ei som er helt på "bærtur" :-) Mvh Kristin og Kaysa

Blogglisten