10. juni 2009

Mere brukslydighet

Til tross for fødselpermisjon har det ikke blitt veldig mye trening i det siste. Jeg føler det nesten som en kamp å få til en liten lydighetsøkt for dagen... Og det tror jeg egentlig sier mest om så der motivasjon for tiden og ikke så mye om hvor travelt jeg har det, eller ikke har det.

I dag ble det på nytt en lydighetsøkt på plenen:

To LP2-messige apporteringer der den første i praksis var siste leddet på en apportering med dirigering. Når vi apporterer uten forstyrrelser er farten stort sett veldig bra, men innsitten kan havne litt bak bena mine. I tillegg har han nesten konsekvent ett eller to omtak rett før innkomst.

Jeg tror egentlig at begge deler kan løses ved å trene enkle hold fast- og innkomst-øvelser, men jeg får liksom ikke ut fingeren. Må ta tak i det der...

En rep bruksmetall. Lite å utsette på denne, bortsett fra at jeg vet at farten også her blir mye dårligere med forstyrrelser (andre hunder). Det at han av og til setter seg delvis bak meg skjer like godt med metallen som med treapporten.

En innkalling med stå der jeg belønnet med drakamp inne hos meg etter stoppen. Kjapp start og ok stopp. Har ingen planer i å ta ta i noen av innkallingsmomentene med det første, men jeg vet at både stå og dekk må trenes på på større avstand enn det som er tilfelle i LP2, 3 og elite.

Fremmadsending ble det også i kveld. Vi hadde fokus på å "baklengskjede" leddet med sakte fart. Med dette mener jeg at jeg alltid belønner på samme sted, selv om vi bare trener ett ledd. Ved shaping så er det vel i praksis framlengskjeding, men jeg nå starter med slutten av strekket. Oj - tror jeg må ta en tenkepause og prøve å finne en bedre forklaring på det der til senere :) Uansett, så synes jeg i det minste at Tam nå synes det er artig å trene fremmadsending selv om intensiteten er lav i denne treninga.

Kryp ble det mot slutten av økta. Som under forrige økt, konsetrerte jeg meg nå om å klikk "så ofte som mulig". Jeg synes dette kjennes bra ut, og det virker som om han beholder roen bra. Jeg vekslet mellom å stoppe mens jeg belønnet og å fortsette å gå mens jeg belønnet. Jeg har tro på det siste.

I morgen tidlig blir det en tidlig LP-økt sammen med Morten. Planen blir eksakst den samme som sist jeg trente sammen med Morten:

  1. Hals
  2. LP2-messig treapportering
  3. Metallapportering (bruks)
  4. Fremmadsending med fokus på skritt/trav
  5. Kryp
  6. Fellesdekk
Skal prøve å få Morten til å være kommandant på 1-3, bare for å få med det som en forstyrrelse.

Fremmadsending og kryp trener jeg som beskrevet over.

Fellesdekken skal gjennomføres med forstyrrelser, om jeg så må lage dem selv!

Buret skal med! Merker at jeg trener bedre når det er med - blir lettere å trene korte pass da.

Ingen kommentarer:

Blogglisten