22. juli 2008

Apportering med dirigering

Da har vi så smått kommet i gang med apportering med dirigering. Foreløbig har vi hatt to økter, så jeg har ikke så mye å skrive hjem om, men jeg skriver noen ord om (foreløbig) tenkt framgangsmåte.

Planen er å bruke musematte på de første ti øktene elns. Jeg kommer da til å kjøre kun en retning pr. økt i starten (ei matte), før vi begynner å variere sidene i samme økt (to matter). Så lenge vi trener med ei matte kommer jeg til å variere mellom å bruke kommando og å la Tam starte frivillig (Tam kan musematta godt så jeg kan legge på kommando veldig tidlig). Kommando så lenge vi bruker musematte blir kun arm- og hodebevegelse.

Videre vil vi relativt kjapt gå over til å bruke apportbukker. Planen er da å kjede en og en "halvdel" (venstre og høyre side) med bare en apportbukk liggende ute (dette er noe man fint kan gjøre paralelt med musematte-treninga). Først etter at han har flyt på disse to delene, og han i tillegg er flink til å velge riktig retning når vi trener med to musematter, kommer jeg til å introdusere flere apporter.

Ingen kommentarer:

Blogglisten