3. juni 2008

Spontanspor på grusbane

Siden testen lørdag har vi nå rukket fire økter med spontanspor på grusbane. Jeg tipper at vi har hatt ca 15 reps.

Planen var slik:

Spontanspor på grusbane, hvor vi spaserer vinkelrett på med vinden i ryggen. Dekkmarkering på gjenstander som ikke kan tas på syn, etter 20-30 m. I starten helt fersk, for så å øke alder gradvis.

De oppsøkene vi har gjort så langt har vært helt ferske (noen få min), der vi bare har gått tur i vanlig halsbånd på diverse grusbaner. Etter fire økter forbinder han nå grusbaner med sporoppsøk, og han slår på nesa så snart han er ute av bilen.

På de første repetisjonene gikk han over innimellom, men det har han ikke gjort på den siste halvdelen. Av ca 15 oppsøk har han gått bakspor på 3. Da har jeg bare stoppa etter noen meter og lat han snu og fortsette å spore i riktig retning.

På alle spor har jeg lagt tre veldig små gjenstander (tøybiter og biter av ei musematte) etter hverandre med 2-3 m mellomrom, som belønning. Med et par unntak har han lagt seg perfekt på første gjenstand (tror han har gått over første gjenstand et par ganger, men da har han lagt seg på neste).

Jeg synes også at jeg har klart å belønne veldig bra. Tam synes helt klart at dette er artig trening!

I kveld håper jeg å få tid til 5 kryssaspor på veien som går videre til skogs ovenfor der vi bor (ikke si det til Marthe - jeg lurer meg ut etter at ho har sovna). Grusen her er ikke veldig hard, men det er ikke gress, så jeg tror det er fornuftige kriterier for oss.

Liggetida blir 10-20 min. På noen av oppsøkene/krysningene kommer jeg til å legge gjenstanden ute i skogen, men jeg kommer også til å la noen av oppsøkene gå kun på veien. Vi får da ikke vinkelrett påsett, men vi får fordelen med å belønne på veien (mange hevder at det er veldig viktig å belønne på det underlaget man trener på/skal bli bedre på - riktig forsterkningshistorikk er viktig).

I kveld starter vi altså på punkt 2 på kriterieplanen, selv om vi ikke har strekt tida på punkt 1 enda.

Ingen kommentarer:

Blogglisten