24. desember 2006

Mårraøkt

Både i går kveld og i dag tidlig har vi trent lydighet i Lensvika. Resten av dagen kommer vel å gå med til diverse selkapeligheter, så da er det bare bra at Ola mener at dagen bør begynne senest sju.

I dag har vi kjørt gjennom alle LP2-øvelsene, med unntak av hinderet. Hinderet ble dessverre igjen hjemme av praktiske hensy, og det er litt dumt i og med at det kanskje er den LP2-øvelsen som er skjørest.

Ellers virker det nå som Tam aldri fikk med seg at han på et par økter ikke visste at "stå" ved kon betydde stå og ikke sitt. Ut til kon satt i dag som støpt. Skulle kanskje bare mangle også, i og med at vi innleda med forskjellige varianter av stå før vi baklengskjeda kon + stå. Vi trente også litt targeting på kon, separat. Det samme gjorde vi med innkalling fra stå, ved kjegla.

Jeg kjørte en rep hel øvelse av avstandsdirrigeringa. Dette gikk fint. Det eneste jeg kan pirke på var at han ikke satte seg skikkelig opp på ene sitten. Må nok terpe på isolerte oppsitter på kortere avstand for å unngå at slike halvdårlige oppsitter skal dukke opp innimellom.

Stå og dekk under marsj gjorde han veldig bra. Riktignok har jeg nå lært han får stå-kommando på venstre fot, og ligg-kommando på høyre fot. Det er veldig fint om dere som har konkurrert en del kan kommentere om dette er hjelp som jeg må fjerne. Det blir uansett ikke gjort før LP2 i januar.

Det ble også tre reps apportering med tre-apport. Veldig bra utførelse på alle tre reps, men innkomstene kan bli bedre. Tror jeg skal trene litt innkalling fra sitt med apportbukk, på kort avstand, for å få finslipt dette.

Vi avslutta økta med fellesdekk. Som vanlig var det kun Enya og Tam og dessverre ikke med andre hunder som vi absolutt burde. Jeg liker ikke at vi får så lite fellesdekk-trening med andre hunder, så jeg er spent på hvordan dette vil se ut i konkurransesituasjon inne, om knappe tre uker.

Ingen kommentarer:

Blogglisten