16. desember 2006

Avstandsdirrigering?

Vi har hatt ei periode med mye trening. Den dårlige(?) vinteren har gjort at vi har fått mange runderings- og sporøkter de siste ukene. Det har også blitt noen økter med feltsøk. Det er likevel, som vanlig, LP vi bruker mest tid på.

I dag tok vi fram igjen kjegla og skulle trene "ut til kon". Pga mye trening på sitt på musematte (for LP2-hopp over hinder), ble det dessverre veldig mange sitt ved kjegla når jeg kommanderte "stå". Selv om jeg tok stå'en ut av kjeda hadde jeg problemer med å komme i mål med dette. Svaret er selvfølgelig for dårlig stimuluskontroll. Løsning for økta i dag ble å si "bra" og belønne på direkten når han hadde løpt ut, uten å kommandere stå først. Vi omgikk altså hele problemet. Jeg må tenke litt på akkurat denne saken...

Ellers har vi fremdeles(!) problemer med LP2-avstandsdirrigering. I det siste har vi hatt problemer med lyd/pip når vi har trent på dette. Dette er vanligvis ikke noe problem ute, men jeg må fortsette å være veldig skjerpa på å ikke få lyd. I dag var det derimot flytting av rompa på oppsitt som dukket opp. Dette er selvsagt like lite ønskelig som piping, og treninga framover må legges opp slik at dette ikke fester seg. Utfordringa blir å legge opp treninga slik at flytting av rompe ikke dukker opp. Hvis jeg likevel får reps med flytting av rompe tror jeg nok jeg må feile/avbryte de repetisjonene, selv om "feiling" er et veldig godt bevis på dårlig trening.

I morgen er planen å få til ei LP-økt og ei sporøkt. Sporinga har i det siste gått veldig bra, så vi gleder oss :)

Ingen kommentarer:

Blogglisten