3. desember 2006

Egeninitiativ

I dag har vi vært i Anemarka og trent rundering igjen. Siden jeg har sett tendensene av at Tam er veldig "var" på meg i en del tilfeller, hadde vi fokus på frivillig adferd i dag.

Det som egentlig har vært "problemet" er at Tam av og til stopper etter å ha passert midtlinja når han kommer inn fra ene sida og er på tur ut på andre sida.

Planen i dag var å plassere figurantene nærme og åpent - gjøre det lett nok til at Tam aldri skulle være i tvil om hva han skulle gjøre. Dette gikk veldig fint og etter 4 slag på hver side avsluttet vi med et tilnærmet "vanlig" slag med skjult figurant på 40-50 m avstand. Dette gikk veldig bra og jeg klarte til og med å gi meg mens vi var på topp :)

Med bakgrunn i ovennevnte problem har jeg også laget meg en regel som jeg skal prøve å følge i tida som kommer:

Tam skal aldri stoppes etter at han har passert midtlinja.

Skal jeg stoppe han skal jeg ha bestemt meg for dette (og stoppe han) før han passerer midtlinja. Hvis han gjør "feil" etter å ha passert midtlinja (feks løper i en annen retning enn jeg vil), skal jeg bite i det sure eplet og la han fortsette. Bakgrunnen for regelen er litt den samme som å belønne hver repetisjon på trening som krever høy fart.

Jeg vil at Tam skal være trygg og uredd og dermed så selvstendig som mulig. Dette tror jeg er lett å oppnå hvis jeg er flink til å ta vare på Tams egeninitiativ og å trene med lite "feiling".

Ingen kommentarer:

Blogglisten